MEER SNELHEID =
MEER CONVERSIE?
Online shoppers waren nog nooit zó ongeduldig. Met een snelle webshop verkoop je meer. Maar hoe meet je dit?
MEER SNELHEID =<br> MEER CONVERSIE?

Website laadtijd meten – waar moet je op letten?

Een website met korte laadtijd is gebruiksvriendelijker. Daarnaast is paginasnelheid een rankingsfactor voor de positie van jouw website in zoekresultaten, zowel op desktop als mobiel. Dit is voor alle handelsbedrijven belangrijk, of je nou aan zakelijke klanten of particulieren verkoopt. Tijdens Black Friday bleek wederom hoe moeilijk het is om veel bezoekers te verwerken én de website laadtijd kort te houden. Zelfs de grootste spelers hadden er moeite mee. Maar wat is snel genoeg? En hoe meet je dit precies?

Paginasnelheid vs. Sitesnelheid
Verwar deze twee niet. De eerste is de snelheid van een enkele pagina tot eerst geladen content of tot volledige weergave. De tweede is het gemiddelde van meerdere pagina’s op jouw website.

Whitepaper Magento 2

Magento 2, ja of nee?

Heb je een trage Magento webshop en twijfel je om over te stappen? Logic4 is hét Magento alternatief. Ontdek waarom!

Ontvang whitepaper >

Korte laadtijd, groot effect?

Honderden blogs noemen het effect van snelheid op je zoekresultaten en conversie. De meeste verwijzen naar een verouderd blog van KissMetrics uit 2011, maar er zijn ook recentere onderzoeken gedaan door o.a. Google en Portent die dit effect aantonen. Je website laadtijd heeft niet alleen invloed op organische zoekresultaten (SEO), maar ook op de kwaliteitsscore van je advertenties en daarmee op de CPC en marges (SEA). Eenmaal op je website zorgt een korte laadtijd o.a. voor een lagere bounce, hoger aantal pagina’s per sessie en hogere conversie.

Voorbeeld: Jouw groothandel- of retailwebshop doet er momenteel 3 seconden over om te laden. Het conversiepercentage van e-commerce is gemiddeld 2,93%. Dit levert je een maandomzet op van €25.000. Stel, je weet de laadtijd te verlagen naar 2 seconden. Hierdoor schiet je conversiepercentage omhoog naar 4,64%. Je maandomzet komt daardoor uit op 25.000 / 2,93 x 4,64 = €39.590. Een flinke verhoging!

“Het verlagen van de pagina laadtijd zou een strategische prioriteit moeten zijn voor alle website eigenaren, omdat het veel andere KPI’s zoals pagina’s per sessie, bouncepercentage en conversiepercentage beïnvloedt.”
Pingdom

Hoe snel is een snelle website eigenlijk?

Google verdeelt websites over 3 categorieën tot First Contentful Paint. Dit is de tijd tussen navigatie en het moment dat de browser het eerste deel content laat zien.

  1. Snel: 0-1 seconde. 10% van alle websites valt in deze categorie.
  2. Gemiddeld: 1-3 seconden. 40% van alle websites valt in deze categorie.
  3. Langzaam: >3 seconden. 50% van alle websites valt in deze categorie.

Deze verdeling is natuurlijk vrij grof. Webshops hebben over het algemeen meer afbeeldingen en scripts dan een simpele informatieve website. In het geval van Google is alles op één hoop gegooid. Er zijn echter flinke verschillen tussen branches (bijv. retail, technologie, automotive) als het gaat om gemiddelde website laadtijd, paginaformaat en aantal aangeroepen bronnen.

Webshop laadtijd meten



Belangrijk bij het meten van je website laadtijd

Twee veelgebruikte tools voor het meten van je website performance zijn Google PageSpeed Insights en Pingdom Website Speed Test. Verder kun je ook uit Google Analytics en Chrome DevTools (voor gevorderden) allerlei informatie halen. Deze tools zijn gratis en simpel, mits je weet hoe je de resultaten moet interpreteren.

  • Metingen zijn altijd een momentopname. Iedere test kan andere resultaten geven. Zijn er veel bezoekers op je website, dan duurt laden langer. Zie ook de 3 performance mythes die Google beschrijft.
  • Per individu kan de score verschillen. Het maakt bijvoorbeeld uit hoe snel jouw internetverbinding is en welke browser je gebruikt. Google Chrome past standaard lazy loading toe, andere browsers niet.
  • Staar je niet blind op een hoge ‘score’. Optimaliseren voor een kortere laadtijd betekent niet automatisch een hogere score. Ook betekent een hoge score niet dat je website goed in elkaar zit of goed gevonden wordt.
  • Vergelijk altijd binnen jouw sector. Vul bij Test My Site of bij eerder genoemde tools de URL’s van jouw concurrenten in. Je zult zien dat zelfs de grootste online retailers en groothandels verre van perfecte scores hebben.
  • Test verschillende pagina’s. Check niet alleen je homepage, maar ook belangrijke pagina’s zoals het artikeloverzicht, de artikeldetailpagina en het winkelmandje. Bekijk ook de verschillen tussen desktop en mobiel (wifi/4G).
  • Ken het onderscheid tussen meetpunten. ‘Laadtijd’ kan allerlei betekenissen hebben: Time to first byte (TTFB), First contextual paint, Visually complete, Time to interactive en Fully loaded. Zie Backlinko.com of machmetrics.com voor uitleg.

“Onze Magento webshop bleef traag ondanks aanpassingen. Plug-ins veroorzaakten onderling conflicten. We kwamen continu voor verrassingen te staan. Nu met Logic4 is dat anders.”Ben Lutgens, eigenaar Schmink Specialist

Conclusie

De snelheid van jouw website of webshop wordt meestal pas een aandachtspunt – of struikelblok – als je te maken krijgt met meer bezoekers, meer producten en meer bestellingen. Wanneer je website al een tijdje live is en stukje bij beetje is uitgebreid met allerlei plug-ins en content. De eerste stap naar verbetering is om goed te meten en analyseren. Vergelijk appels met appels: Weet op welke punten jouw website lager scoort dan jouw directe concurrentie. Kijk naar meerdere pagina’s, op meerdere devices en op meerdere momenten. Zo kun je de pijnpunten identificeren en één voor één aanpakken. Volgende maand gaan we dieper in op de dingen die je zelf kunt aanpakken om jouw webshop sneller te maken.

Logic4 webshop en backofficeEen snelle webshop mét ERP

Logic4 biedt een uniek alles-in-één systeem met daarin zowel een webshop platform als de volledige backoffice voor handelsbedrijven. Productinformatie komt automatisch op de website te staan. Bestellingen gaan realtime door naar de orderverwerking. Pickbonnen staan klaar in het magazijn. Voorraad is vanzelf bijgewerkt in het systeem. Facturen worden automatisch naar de klant gestuurd. Allemaal slimme functies die samenwerken om het jou en je medewerkers een stuk makkelijker te maken.

Bekijk 500+ functies >
Ontvang persoonlijke demo >
Gerelateerde blogs
15
nov
Waar moet een goede Payment Service Provider aan voldoen?
8
nov
Klantbeoordelingen verzamelen, hoe pak je dat aan?
8
okt
ERP software voor retail in vier situaties
5
sep
Wat is een ERP pakket?
16
aug
6 nuttige Google Analytics webshop statistieken
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Snel laden, meer lossen

Hoe sneller je webshop laadt, hoe sneller er wordt besteld. Meer orders, meer 'geloste' pakketjes, meer tevreden klanten. Logic4 alles-in-één webshop & bedrijfssoftware helpt hierbij. Vul het formulier in en we helpen jouw handelsbedrijf met de volgende stap!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site