PIM onmisbaar voor groothandel en retail
Wat centraal beheer van productdata je zomaar kan opleveren.
PIM onmisbaar voor groothandel en retail

De 5 grootste voordelen van Product Informatie Management

Product Informatie Management, afgekort PIM, heeft zich in de afgelopen 15 jaar onmisbaar gemaakt. Zeker dankzij de opkomst van e-commerce. Al 87% van de omni-channel handelsorganisaties in Nederland beheert hun productgegevens op een centrale plek (Product Informatie Management, Shopping Tomorrow). Maar verrassend genoeg gebruikt slechts 25% hiervoor specifieke PIM software. In dit blog lees je wat PIM inhoudt en wat de 5 grootste voordelen van product informatie management zijn.

Product informatie management richt zich op alle gegevens die nodig zijn om de producten van een handelsbedrijf in de markt te kunnen zetten en te verkopen via één of meerdere distributiekanalen.

PIM is meer dan een systeem

Je zou denken dat PIM en PIM systemen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Een PIM systeem vormt namelijk de basis van informatie voor het ERP systeem en de webshop. En daardoor ook de basis voor de kassa, marketplaces, telefonische verkoop, CRM, voorraad en andere platformen waarmee je werkt.

Maar PIM is meer dan een systeem. Het bestaat ook uit het optimaliseren van de processen in jouw organisatie. En het opzetten van een methode waarmee de kwaliteit van alle data gegarandeerd wordt. Met alleen een softwarepakket aanschaffen ben je er dus nog niet. Het is noodzakelijk om het pakket goed te implementeren en er duidelijke afspraken over te maken in het bedrijf.

Aanverwant aan PIM is de term Product (/Master) Data Management (PDM/MDM). Dit is gericht op de registratie van nieuwe productontwikkelingen en bevat o.a. stamgegevens, projectmanagement, productplanning en urenregistratie. De procedure van het maken staat hierbij centraal, in plaats van het verkopen.

Voordelen PIM systeem voor groothandel en retail

Welke bedrijven gebruiken PIM?

Voornamelijk groothandels en retailers, maar ook producenten, kiezen ervoor om hun artikelinformatie organisatiebreed te beheren. Dat geldt eigenlijk voor alle handelsorganisaties met veel productdata (vanuit verschillende partijen) die behoefte hebben aan centralisatie en overzicht.

Heeft jouw bedrijf veel producten, gebruikers, kanalen en klantsegmenten? Verkoop je in meerdere landen, zijn de producten complex en/of wordt data gesynchroniseerd met meerdere externe platformen? Dan zal jouw organisatie extra veel profijt hebben van een goed PIM systeem.

Hoe gaat dit in zijn werk? Vaak leveren producenten informatie aan over de artikelen, waarna groothandels en retailers dit aanvullen met eigen producten en specifieke informatie voor hun klanten. Vervolgens publiceren ze het op hun webshop en andere kanalen. Ook kan rijke productinformatie gehaald worden uit zogenoemde datapools met miljoenen producten (bijv. GS1 Data Source, IceCat, 2BA). Als er vanuit de leverancier dan iets verandert, wordt het automatisch bijgewerkt in het PIM systeem.

“Eigenlijk draait het bij een PIM-oplossing allemaal om het beheren van productgegevens in een omnichannel / multimediawereld”
Productinformatiemanagement, HPVH

5 voordelen van Product Informatie Management

Het doorvoeren van product informatie management door middel van een centraal PIM systeem heeft veel voordelen. Deze zijn te vinden op zowel strategisch en tactisch als operationeel gebied. Daarmee kan het PIM systeem een noodzakelijke voorwaarde vormen voor continuïteit van jouw organisatie.

1. Ondersteuning koopproces

De klantervaring wordt consistent over alle kanalen. Er worden minder vervelende fouten gemaakt, zoals een artikelnaam die in de webshop anders is dan in de backoffice. Of – nog erger – dat prijzen niet overal hetzelfde zijn. Daarnaast kun je precies bepalen welke informatie op welke kanalen wel en niet getoond moet worden. En zijn (XML) data feeds gemakkelijk te delen met marketplaces zoals Google Shopping en Bol.com. Denk bijvoorbeeld aan verplichte feed-waarden zoals GTIN/EAN en MPN (Manufacturer Part Number).

Meer verkopen door PIM

2. Meer verkopen

Een onderdeel van PIM is zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit zorgt voor een betere vindbaarheid en hogere conversie van jouw webshop. Onderzoek toont aan dat online conversieratio’s stijgen van 17-56% door betere productinformatie! Het liefst wil je dus voor alle artikelen goede namen, beschrijvingen en specificaties ingevuld hebben. Als je daarnaast aan de achterkant goede relaties tussen artikelen legt, stimuleer je ook de cross-sell en upsell. Doordat je de digitale kanalen beter benut kun je veel concurrentievoordeel behalen.

“In general, the more information, the more you sell.”
Ecommerce wiki

3. Hogere klanttevredenheid

Klanten verwachten goede en volledige productinformatie. Met name consumenten willen tot in detail producten kunnen vergelijken. Voorzie ze in deze behoefte, al voorafgaand aan de aankoop. Bijkomend voordeel van uitgebreide productinformatie is dat je minder vragen over de aangeboden producten binnenkrijgt per telefoon en e-mail. Ook zal het aantal retouren vanwege een verkeerde verwachting een stuk lager zijn.

4. Breder en dieper productaanbod

Een PIM systeem dat producten overzichtelijk categoriseert en weergeeft, schept ruimte voor uitbreiding van het productaanbod. Als jouw data compleet is heb je een betere mogelijkheid om een grote hoeveelheid producten te verkopen, zonder dat het overzicht kwijtraakt. Langzaam lopende producten (ook wel longtail genoemd) hoef je niet op voorraad te hebben, maar kun je aanbieden via drop-shipment. Goede productinformatie is in die gevallen voldoende. Zo kan het productaanbod van sommige bedrijven oplopen tot wel 1 miljoen artikelen.

5. Efficiëntere interne processen

Het laatste voordeel in deze lijst is zeker niet het minste. Veel bedrijven die een PIM systeem hebben geïmplementeerd worden heel gelukkig van hoeveel gemakkelijker het hun dagelijkse werkzaamheden heeft gemaakt. De productinformatie kan al gevuld worden, ook al is het product (nog) niet op voorraad. De workflow is eenduidig. Fouten worden sneller gedetecteerd. Er is één bron van de waarheid (‘golden record’ / ‘single version of the truth’). En medewerkers zoeken tot wel 2 uur per persoon per week minder naar informatie.

Logic4 PIM software Artikelebeheer overzichtMeer weten over Logic4 PIM software?

De Logic4 Commerce Suite bevat alle opties voor product informatie management die je als groothandel of retailer nodig hebt. Samen met de functies voor voorraadbeheer, CRM, orderverwerking, webshop en boekhouding vormt de software het hart van jouw organisatie. Alle primaire bedrijfsprocessen zijn ondergebracht in één centraal systeem. Daardoor worden er minder fouten gemaakt, kun je efficiënter werken en heb je meer overzicht.

Bekijk PIM systeem      Ontvang info of demo

Gerelateerde blogs
19
jan
Nieuwe whitepaper: Cross border e-commerce
1
nov
Nieuwe whitepaper: Alles in één, kan dat echt?
26
apr
Bedrijfssoftware in de cloud of op eigen servers?
4
apr
Webinar ‘Bedrijfssoftware kiezen? Vergelijk geen appels met peren!’
21
mrt
7 afwegingen bij het vergelijken van bedrijfssoftware
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Binnenkort in deze blogserie:

- Hoe zorg je voor kwalitatieve data?
- Wat zijn bekende uitdagingen bij PIM implementatie?
- Waar moet je op letten bij het kiezen van een PIM systeem?

Advies over PIM systemen?

Wil je starten met een PIM systeem? Of gebruik je al een PIM systeem, maar wil je kijken wat er nog meer mogelijk is? Vertel ons meer over jouw bedrijf. We helpen je graag verder met meer informatie of een vrijblijvende demo! We proberen jouw vragen binnen één werkdag te beantwoorden.

Zoek door onze site