Amazon: wel of niet doen?
Als handelsbedrijf sta je voor een belangrijke keuze: meegaan op de stroom van Amazon of het op eigen kracht doen.
Amazon: wel of niet doen?

Voordelen en nadelen van verkopen via Amazon

De komst van Amazon staat voor de deur. In deze blogserie behandelen we een aantal veelgestelde vragen over de effecten op retail en e-commerce, de voordelen en nadelen als verkoper, en het combineren van je eigen webwinkel met Amazon. In dit tweede deel: Wat zijn de voordelen en nadelen van je producten verkopen via Amazon?

Amazon is groot. Daarover bestaat geen twijfel. Ze gaan voor een dominante marktpositie in ieder land waar ze actief zijn. In de meeste van de 14 landen waar Amazon zich al heeft gevestigd is dit dan ook gelukt. Dit leverde ze in 2019 een wereldwijde jaaromzet van maar liefst 280 miljard dollar op. Zowel hoogleraren, marktplaats-specialisten als huidige verkopers verwachten dat Amazon een flink marktaandeel zal veroveren in Nederland. Meer over de verwachte effecten in ons eerdere blog >

De voordelen van verkopen via Amazon

  • Je kunt de logistiek uit handen geven
    Als je je producten verkoopt op Amazon, dan heb je 2 keuzes qua logistiek: zelf verzenden of Fulfillment By Amazon (FBA). Om zelf te versturen heb je een eigen magazijn met voorraad, afspraken met een vervoerder en goede orderafhandeling nodig. Bij FBA verstuur je jouw voorraad naar een magazijn van Amazon (het dichtstbijzijnde distributiecentrum is in Mönchengladbach) en Amazon doet de rest, inclusief de klantenservice. Uiteraard is dit tegen betaling. Voordelen zijn het verhoogde gemak voor jou en een hogere conversie door latere cut-off tijd voor next-day delivery.

“Wanneer Amazon het product bij je inkoopt (vendor), hanteren ze eigen verkoopprijzen. Dit hebben wij als merk nadelig ervaren. Nu verkopen we alleen nog via de marketplace, waarbij we ofwel zelf de producten versturen, ofwel laten versturen door Amazon (Prime).”Frank Kortenschijl, eigenaar Clean Air

De nadelen van verkopen via Amazon

  1. Je hebt erg veel tijd en kennis nodig
    Een account opzetten is niet moeilijk, maar moet wel nauwkeurig gedaan worden. Je kunt geen tijdelijke basisgegevens invoeren om deze later aan te passen. Alles moet kloppen, anders word je als verkoper afgewezen door Amazon. Verder moet je een aparte inventaris inrichten voor Nederland in verband met de regelgeving in verschillende landen. Ten slotte gaat in de inrichting, het onderhoud en klantenservice heel veel tijd zitten. Je kunt deze taak niet ‘even erbij doen’. Daarom is het verstandig om een externe partij in te schakelen.
  2. Je moet flink betalen om mee te doen
    Betalen om gevonden te worden is niet gek. Dit werkt immers precies hetzelfde bij Google (Shopping), Bol.com, Kieskeurig en andere marketplaces en vergelijkingssites. Het verschil is dat Amazon niet de bestverkochte of meest relevante producten laat zien, maar de (eigen) producten waaraan ze zelf het meeste verdienen. Totdat je voldoende verkoopt via Amazon en veel klantreviews hebt, zul je dus in de buidel moeten tasten om überhaupt mee te doen. Ook staat Amazon bekend om haar hoge, voortdurend wisselende verkoopcommissies, variërend van 7% tot wel 46% (Twinkle Marketplaces whitepaper). Houd dus rekening met zeer kleine marges over wat je verkoopt.
Commissies voor producten verkopen via Amazon

  1. Je bent niet zelf eigenaar van de klantdata
    Omdat het hele verkoopproces plaatsvindt op de website van Amazon, blijven zij de eigenaar van de klantgegevens. En dat terwijl het verzamelen van data voor jou als webshop-eigenaar zo ongeveer het meest waardevolle onderdeel van je marketingstrategie is. Zonder informatie over wie wat bij jou heeft gekocht, kun je klanten geen interessante aanbiedingen sturen om herhaalaankopen te stimuleren. Het is dus schieten met hagel en hopen dat de klant jouw handelsbedrijf op eigen houtje terugvindt.
  2. Je kunt je geen (service)fouten veroorloven
    De klant is koning bij Amazon. De consument welteverstaan. Niet de verkoper, aan wie ze ook behoorlijk verdienen. Waarschijnlijk komt er een Nederlandstalige klantenservice voor verkopers als ze de markt betreden, maar verwacht hier niet te veel van. Hun regels en voorschriften zijn streng. Ga je producten verkopen via Amazon en heb je je account niet 100% voor elkaar, word je zonder pardon geweigerd. Producten met onvolledige of onnauwkeurige informatie? Afgekeurd. Vragen en klachten niet binnen 24 uur afgehandeld? Geschorst totdat je een verbeterplan inlevert. Wees hier dus continu scherp op.

“Omdat ze de grootste ter wereld zijn, kunnen ze alles maken. En omdat er genoeg verkopers zijn, trekken ze hun regeltjes steeds strakker.”
Bas Urlings, eigenaar Disqounts

Veel concurrentie?

Op Amazon heb je ontzettend veel concurrentie van nationale en internationale verkopers. Toch staat dit argument niet in het rijtje met nadelen. Als je namelijk alleen verkoopt via je eigen webshop(s) of andere marketplaces, heb je ook te maken met veel concurrentie. In beide gevallen moet je zorgen dat je aantrekkelijke, goed geprijsde producten aanbiedt die niet te vinden zijn bij honderden of duizenden andere verkopers.

Een addertje onder het gras bij Amazon is dat zij in de gaten houden welke producten goed lopen, deze schaamteloos namaken en vervolgens zelf verkopen voor een lagere prijs. Volgens hun eigen regels, waarmee je als verkoper akkoord moet gaan, is dit is toegestaan. Uniek blijven vraagt dus om veel creativiteit en innovatieve positionering.

Producten verkopen op Amazon

Deel 1 van deze blogserie ging in op de verwachte effecten van Amazon op retail en e-commerce in Nederland. In deel 3 leggen we uit welke stappen nodig zijn om Amazon in te zetten naast je eigen webshop. Wil je hier ook mee aan de slag? Dan zijn dit handige adviezen:

  1. Gespecialiseerde partijen als Verkopen via Amazon, Evoworks of Dept Agency weten alles over de commerciële kant van Amazon. Logic4 is geen Amazon specialist! Wij maken webshop- & bedrijfssoftware die de basis vormt van jouw online en offline (verkoop)processen.
  2. Marketplace-partners als EffectConnect, Channable, ChannelEngine en Vendiro sluiten jouw PIM of ERP systeem aan op Amazon en andere affiliate platformen. De technische kant verloopt daardoor soepel en geautomatiseerd, zeker als je gebruik maakt van Logic4 software.
  3. Verrijkte productinformatie is volledig, correct en actueel. Zonder productinfo ben je nergens. Leg dit dus centraal vast in een PIM systeem.
  4. Centrale orderverwerking vanuit alle verschillende kanalen (webshop, marketplaces, showroom, etc.) levert je veel overzicht en tijdsbesparing op.

Verkopen via Amazon en andere orders op orde whitepaper
Bij ordermanagement komt ontzettend veel kijken. Leer meer over de 5 grootste uitdagingen en de belangrijkste voordelen van goede software.

Ontvang whitepaper >


Over Logic4

Logic4 is hét alles-in-één systeem voor webshop en bedrijfssoftware. (Middel)grote retailers en groothandels profiteren van 500+ volledig geïntegreerde functies rondom verkoop, administratie en logistiek. Denk aan productinformatie, inkoop, voorraad, orderverwerking, facturatie, kassa, webshop(s) en integraties met PSP’s, vervoerders en marketplaces. Dat betekent niet meer overtypen, niet meer wachten op synchronisatie en niet meer achter de feiten aanlopen. Ben jij klaar voor de volgende stap?

Bekijk 500+ functies >  Persoonlijke demo >

Gerelateerde blogs
24
mrt
Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven
20
mrt
Eigen webshop en Amazon combineren – do’s en don’ts
10
feb
De effecten van Amazon op e-commerce in Nederland
31
jan
Verslag Webwinkel Vakdagen 2020
13
jan
Nieuwe whitepaper: 12 geheimen achter multishop
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Verder in deze blogserie:
Meer weten over Logic4 & Amazon?

Ben je al Logic4 gebruiker en benieuwd naar de mogelijkheden van verkopen via Amazon en andere marketplaces? Of is jouw detailhandel of groothandel toe aan alles-in-één webshop & bedrijfssoftware? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site