2 dagen vol e-commerce
WWV20 zit erop! Wat waren de hoogtepunten?
2 dagen vol e-commerce

Verslag Webwinkel Vakdagen 2020

Voor de 14e keer verzamelde e-commercelievend Nederland zich in de Jaarbeurs voor de Webwinkel Vakdagen. Natuurlijk was Logic4 als aanbieder van webshop- & ERP software ook van de partij. Lees hieronder het verslag van deze kleurrijke vakbeurs.

Vlieg naar grote hoogte

Dé publiekstrekker bij Logic4 was een heuse VR Motion Flight Simulator. Geen cockpit, zoals je vaker ziet op evenementen, maar een apparaat waarmee je als een vogel door de bergen vliegt en ondertussen de highscore probeert neer te zetten. Deze bewegende vliegmachine gaf een levendig uitzicht vanaf het cateringterras.

Magento, B2B/B2C, alles-in-één

Geïnteresseerde ondernemers en e-commerce professionals werden bij de Logic4 stand ontvangen aan de bar voor een kop koffie of verse muntthee. Onze consultants hebben veel leuke gesprekken gevoerd. Er waren een aantal duidelijke thema’s te ontdekken.


WWV20 Stand Logic4 flight simulator

Veelgehoorde vragen waren:

  1. “Onze Magento 1 webshop moet nu echt vervangen worden, maar we zijn niet overtuigd van Magento 2. Is Logic4 een goed alternatief?”
  2. “We hebben onze boekhouding aan de webshop gekoppeld, maar moeten nog steeds veel overtypen. Hoe kunnen we dit vergemakkelijken?”
  3. “We willen naast onze groothandel een B2C tak opzetten. Hoe kunnen we dat qua software het beste doen?”

Ook de whitepapers over uiteenlopende onderwerpen vonden gretig aftrek. Hier vind je ze in digitale versie:

Sessie 1: Rebranding en replatforming bij Verf.nl

We bezochten de presentatie van Verf.nl, waarin Rogier Goed vertelde over hun complete rebranding en replatforming. Hun oude website (Budgetverf.nl) deed het fantastisch. Maar één van de grootste leveranciers wilde niet geassocieerd worden met de term ‘budget’. Daarom gooiden ze ongeveer een jaar geleden álles om: een nieuwe naam, nieuwe huisstijl, nieuwe webshop en nieuwe software. Uit Rogiers verhaal bleek hoe ontzettend veel werk er gaat zitten in het neerzetten van een stevig, aantrekkelijk merk.

De weg naar de nieuwe webshop (Verf.nl) was er één van knetterhard werken, 1000x falen en weer verbeteren. Alhoewel ze een jaar na livegang in totaal 17% stijging in websitesessies zagen, was het percentage organisch verkeer met 30% gedaald. Betaald verkeer moest de dip in organisch verkeer opvangen. Ze hebben veel tijd gestoken in de menustructuur o.b.v. zoekwoordanalyse, lieten SEO teksten schrijven én besteedden aandacht aan uitvoerige specificaties en productfoto’s. Met resultaat; de gemiddelde orderwaarde en opbrengst steeg.

Rogiers tips voor andere ondernemers:

  • Toets je rebranding bij je doelgroep
  • Informeer je bestaande klanten
  • Verstuur een persbericht, wees trots
  • Doe gedegen zoekwoordanalyse en houd je content zoveel mogelijk intact
  • Hanteer een realistische ‘go live’ datum
  • Zet continu kleine stapjes, great things start small
WWV20 Presentatie Verf.nl door Rogier Goed

Sessie 2: Retail succes bij Cuts & Colours

Ook de sessie ‘In een overvolle markt 1 miljoen euro per jaar groeien door digitale marketing’ van Jasper Minnee (Cuts & Colours) was erg interessant. Cuts & Colours is een retail formule die druk bezig is om de kappersbranche te veroveren. Zij bieden een no-nonsense haarbelevenis voor een toegankelijke prijs. Jasper vertelde over de succesfactoren achter de 12 bestaande salons. Met hun ‘Think global, act local’ strategie zijn ze on- & offline vernieuwend bezig.

We leerden dat Cuts & Colours veel aandacht schenkt aan het selecteren van sterke locaties, onder meer in winkelcentra dichtbij drukbezochte plekken als de HEMA of een supermarkt. Vervolgens maken zij sterk gebruik van lokale promoties en reclame. Onder meer door salonopeningsacties te verspreiden via Facebook, Instagram en YouTube en deze zeer lokaal te promoten, bijvoorbeeld binnen 3 kilometer van de salon. Aantrekkelijk beeldmateriaal speelt natuurlijk een grote rol. Ook zetten zij gepersonaliseerde (fysieke) kortingskaarten in. Cuts & Colours heeft de ambitie om te groeien naar 50 salons. Iets wat met de energieke, gedreven houding van Jasper en zijn collega’s vast gaat lukken.

WWV20 presentatie Cuts Colours

“Voor een platform als bol.com zijn klanten de enige waarheid. Zorg dat je snel levert. En als je het belooft, doe het dan ook. Want het kunnen is een ding, maar het doen is nog veel belangrijker.”
Huub Vermeulen, directeur Bol.com

Al met al kijken we terug op een zeer geslaagde beurs. De leuke gesprekken, interessante sessies en uitgebreide netwerkmogelijkheden maakten de Webwinkel Vakdagen 2020 opnieuw tot een onmisbaar evenement. Tot volgend jaar!

Gerelateerde blogs
14
mei
D2C e-commerce: Wat zijn de voor- en nadelen?
24
mrt
Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven
20
mrt
Eigen webshop en Amazon combineren – do’s en don’ts
5
mrt
Voordelen en nadelen van verkopen via Amazon
10
feb
De effecten van Amazon op e-commerce in Nederland
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Vlieg naar grote hoogte met Logic4

Ben je op onze stand geweest en wil je de beurspresentatie in je mailbox ontvangen? Of heb je ons gemist, maar ben je toch geïnteresseerd in ons unieke alles-in-één platform? Stuur ons een berichtje en we beantwoorden je vragen graag!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site