Verslag Webwinkel Vakdagen 2016

Om op de hoogte blijven van alle trends en ontwikkelingen op het gebied van webwinkels en e-commerce bezochten de specialisten van Logic4 de Webwinkel Vakdagen 2016 (#wwv16) in de Jaarbeurs te Utrecht. Lees hieronder wat hen is opgevallen tijdens deze 10e editie van de beurs.

Minder partijen, betere e-commerce oplossingen

“Kleine webshop-aanbieders zien we bijna niet meer, die zijn grotendeels overgenomen door de grotere spelers. E-commerce partijen die alleen de basis bieden zullen steeds minder kans krijgen tussen de sterkere spelers”, zo vertelt Logic4 eigenaar Danny Nijland.

Jorgos Thravalos, managing consultant bij Logic4, licht toe: “Eerder was het zo dat je – bij wijze van spreken – op iedere hoek van de straat een webshop kon laten maken en dat is nu niet meer zo. De afgelopen jaren is de wildgroei en ‘piraterij’ in de wereld van webshops minder geworden. Er zijn minder partijen op de markt, maar die leveren betere oplossingen. Dat is zeker een positieve ontwikkeling.”

Omnichannel: combineren online en fysieke winkels

“Een trend die al een tijdje gaande is en die we heel duidelijk terug zagen komen op de beurs is omnichannel, het combineren van kanalen en het terugbrengen van het online deel in fysieke showrooms”, aldus Jorgos. “Er gaat veel meer ingespeeld worden op belevenis, alles valt of staat met het gevoel dat mensen krijgen bij je producten.”

webwinkel vakdagen 2016 all the commerce you can get

Interactieve showrooms

Hij vervolgt: “Een toepassing van de omnichannel-strategie is de interactieve showroom. Hierbij kun je denken aan zuilen in de winkel waarop alle producten online te bekijken zijn. Maar we hebben ook een erg leuk voorbeeld gezien van een meubelverkoper die op de muur boven een echte tafel een lamp projecteert. Zo kunnen consumenten alle opties uitproberen en weten ze precies hoe het resultaat bij hun thuis uiteindelijk wordt. Een ideale oplossing voor bedrijven die een kleine showroom hebben, maar die toch graag al hun producten willen laten zien. En het zorgt voor een betere interactie met de klant.”

Diepere interactie via social media

“Iets waar veel toekomst in zit, is het sociale aspect van online verkoopkanalen. Een leuk en sterk voorbeeld hiervan is een bedrijf dat woonaccessoires verkoopt; zij hebben een Instagram-achtig platform waar klanten zelf foto’s kunnen plaatsen van producten die ze hebben gekocht. Dus een digitale showroom op internet waar potentiële klanten meer kunnen zien dan alleen de perfecte webshopfoto’s. Ze kunnen de producten bekijken in verschillende omgevingen, zo wordt de review minder plat en meer geloofwaardig. Dit zorgt voor een stuk grotere sociale interactie dan alleen het delen van producten op bijvoorbeeld Facebook.”

Veel losse stukjes, samenhang mist

Ondanks alle mooie ontwikkelingen miste er toch iets volgens Danny: “Wat ons echt opviel is dat bijna alle bedrijven zich richten op slechts één bepaald onderdeel van omnichannel of e-commerce. Daardoor worden er met name allerlei losse stukjes aangeboden. De samenhang met bijvoorbeeld CRM, inkoop en boekhouding mist dan totaal. Aanbieders van alles-in-één software hebben we eigenlijk niet gezien. Een gemis voor de wereld van e-commerce, en vooral voor bedrijven die van hun omnichannel strategie een succes willen maken. Het wordt dus hoog tijd dat de bezoekers van de Webwinkel Vakdagen kennismaken met Logic4. We hebben onze stand voor volgend jaar al gereserveerd!”

Oplossingen voor de omnichannel strategie

Voor de perfecte omnichannel strategie levert Logic4 vier oplossingen. Allereerst Shop; de meest uitgebreide webshop op basis van de allernieuwste technologie en inzichten (voorheen Next). Het gehele beheer verloopt via Fisi, alsook de inkoop, boekhouding, facturatie, communicatie en logistiek. Realtime monitoring van alle processen bieden wij aan met onze managementtool Didi. En voor de ondernemer die echt een out of the box oplossing wil, bieden we met Project de mogelijkheid om maatwerk te integreren in onze standaardoplossingen of een specifiek idee geheel op maat te laten ontwikkelen.

Wilt u weten hoe u alles rondom e-commerce #makkelijk kunt beheren in één systeem? Ontdek de bedrijfssoftware van Logic4!

Lees meer
Gerelateerde blogs
10
jan
Welk webshop CMS is geschikt voor ons?
20
dec
Een betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo
16
okt
E commerce logistiek en het omgaan met 5 logistieke trends
25
sep
Logic4 op ICT & Logistiek 2018
19
sep
De internationale webwinkel en CrossBorder E-commerce 2018
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site