Order Management
Wat houdt het order management proces precies in en wat zijn de 5 grootste uitdagingen?
Order Management

Uitdagingen in het Order Management Proces

Dit blog is deel 1 in een serie van 2. Lees ook het vervolg ‘Kenmerken en voordelen van een Order Management Systeem’, of download de whitepaper Efficiënter Ordermanagement.

Het beheren van de bedrijfsprocessen rondom orders voor goederen of services, dat is wat order management in het kort inhoudt. Denk aan het registreren van de order, bijhouden of er genoeg voorraad is om de order te vervullen, contact houden met leveranciers en andere partners, uitlevering en bezorging van de bestelling, verwerken van backorders, facturatie, communicatie met de klant en ga zo maar door. In dit blog vertel ik u meer over de betrokkenen bij het order management proces en de factoren die voor de grootste uitdagingen (kunnen) zorgen in de groothandel, vakhandel en detailhandel.

Het order management proces

Zoals hieronder te zien is, gaat order management niet alleen om de processen. Maar het gaat ook om de mensen die bij iedere stap betrokken zijn, zoals de partners die helpen om de order te vervullen en daaromheen natuurlijk in iedere fase nog de communicatie met de klant.
Het Order Management Proces

Deze factoren zorgen voor grote uitdagingen

Werken alle onderdelen naadloos samen? Dan verloopt het order management proces soepel. Gaat ergens in de cylcus iets fout, hoe klein ook? Dan heeft dat direct effect op de andere stappen. Met ontevreden klanten en dalende omzet tot gevolg.

1. Onoverzichtelijke papierwinkel

De realiteit is dat veel bedrijven nog steeds voor een groot deel vertrouwen op geprinte vellen papier om hun orderproces uit te voeren. Deze gaan door vele handen op verschillende afdelingen binnen de organisatie om zo uiteindelijk het product bij de klant te krijgen. Ik zal u niet hoeven uit te leggen dat hierin veel fout kan gaan: papieren raken kwijt, zijn slecht leesbaar, worden verkeerd overgetypt, etc.

2. Groeiend aantal verkoopkanalen

Verder lezen? Download dan de gratis whitepaper!

Whitepaper downloaden

Hoe te verbeteren?

Zoals voor iedere andere uitdaging is er ook voor het verbeteren van het order management proces een oplossing. Automatisering, in de vorm van een order management systeem (OMS), speelt daarbij een grote rol. In het volgende blog ga ik dieper in op de kenmerken van een order management systeem en hoe het u helpt naar meer tevreden klanten – en een hogere winst!

Gerelateerde blogs
4
jul
Kenmerken en voordelen van een Order Management Systeem
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site