Complementeer
elke point of sale
Als retailer verkoop je niet enkel via de kassa of het winkelmandje. Klanten willen een optimale omnichannel ervaring en de klantbeleving is belangrijker dan ooit tevoren.
Complementeer <br>elke point of sale

Retail software, zoveel meer dan een kassasysteem

Retail software associëren we snel met een POS systeem of kassa software. Doen we retail software hiermee niet tekort? Is er één point of sale of zijn er meerdere points of sale? Van alle non-food aankopen in winkels werd 88% al een keer online bekeken (Huib Lubbers, RetailTrends). Omnichannel is al lang geen hype meer, maar de nieuwe norm. Zeker bij retailers die shopping goods verkopen.

We kopen dus niet meer enkel bij de kassa of toonbank. En ook niet enkel via het winkelmandje. Er zijn bovendien fysieke winkels die sneller groeien dan de webshop. Software voor retail is meer dan alleen een kassasysteem. En functies voor de boekhouding, artikelbeheer (PIM) en relatiebeheer (CRM) zijn slechts enkele voorbeelden waar elke retailer belang bij heeft.

In dit blog lees je hoe retail software helpt bij:

  1. Waardevolle klantrelaties opbouwen via de winkel én online
  2. Complexiteit bij het werken met meerdere systemen
  3. De administratie bijhouden bij meerdere filialen
  1. De keuze voor webshop én site in één of apart
  2. Rendement halen uit online adverteren

1. Relaties opbouwen via winkels én online

Centraal bij het opbouwen van relaties staat klantgegevens bijhouden. Gegevens kunnen op veel verschillende manieren binnenstromen. Denk aan een klantenkaart die in de winkel is aangevraagd, een webshop account dat werd aangemaakt, een bestelling die via de telefoon werd gedaan of een e-mailadres dat werd gedeeld tijdens een social media actie. Wanneer klantgegevens niet centraal worden opgeslagen, wordt het moeilijk om sterke relaties op te bouwen. Goede retail ERP software beschikt daarom over een relatiebeheer module (voor CRM). Ook in de alles-in-één bedrijfssoftware van Logic4 is dit een belangrijk onderdeel.

Zodra klantgegevens makkelijk toegankelijk zijn kan je hier als retailer slimmer op inspelen. Bijvoorbeeld via e-mailmarketing en social media. Denk aan een couponcode voor korting in de winkel. Denk aan een gepersonaliseerde nieuwsbrief. Ook is een aanbieding die je promoot op social media mogelijk. Zodra de aanbieding wordt geclaimd is deze in de winkel te verzilveren. Facebook-aanbiedingen zijn hier een voorbeeld van. Door omnichannel contact met jouw klanten te stimuleren bouw je sterkere relaties op.

Sidenote: Logic4 heeft een functie voor couponcodes. Bij deze couponcodes kun je een minimaal orderbedrag opgeven.

Video Planet Happy over klantbeleving

Klantbeleving is voor de detailhandel cruciaal. Krachtige retail software ondersteunt hierbij zowel de fysieke winkel(s) als de webshop. In deze interessante video meer over klantbeleving bij onze klant Planet Happy. Het succes van de speelgoedwinkel werd uitgelicht in het NOS Jeugdjournaal van woensdag 13 februari 2019.

 

“Als een retailer niets meer is dan een verzameling van producten – en eventueel diensten – die hij verkoopt, wordt hij zonder pardon gekopieerd.
Denis Ghys, Bloovi

2. Complexiteit bij meerdere systemen

Met een klassiek POS systeem of kassasysteem voor retail kunnen de meeste medewerkers wel overweg. Echter wordt tegenwoordig meer gevraagd. Niet alleen groeien de aantallen betaalmethoden en points of sale. Ook heeft veel winkelpersoneel te maken met tal van systemen voor het verwerken van retouren, het aanpassen van artikelinformatie, het checken van orderstatussen en meer. Werken met uitgebreide kassasoftware voor retail vraagt al om veel digitale vaardigheden. Wanneer de complexiteit van meerdere systemen er nog bij komt werkt dit niet mee.

Als je een compleet pakket voor retail software hebt, in plaats van allerlei losse pakketten, dan hoeven medewerkers niet vele verschillende systemen te kennen. Hiernaast is het slim om bij personeelswerving sterk rekening te houden met de digitale vaardigheden die worden gevraagd. Vraag bij sollicitaties bijvoorbeeld naar de kennis van softwarepakketten zoals POS systemen, boekhouding en CRM. Bestaande medewerkers help je door trainingen aan te bieden. Training waarmee zij vereiste vaardigheden verwerven. Het Onboarding proces van Logic4 speelt hierop in bij Stap 5: Consultancy en training. Gedurende deze stap krijgen alle medewerkers uitleg over het systeem en vindt er ‘training on the job’ plaats bij elke afdeling. Een dag een trainer inhuren kost geld, maar medewerkers die structureel worstelen met vele systemen kost je op jaarbasis nog veel meer geld. Verder kan je bestaande medewerkers ontlasten door online marketing uit te besteden.

retail-software-02
Kassasoftware in Logic4 om meerdere betaalvormen mee te verwerken

3. Administratie bij meerdere filialen

Wanneer je meerdere fysieke winkels hebt naast je retail webshop, dan wordt de administratie extra uitdagend. Denk aan gezamenlijke inkoop, (financiële) afwikkeling van retouren en/of verdeling van voorraad over filialen en de webshop. De klant ziet jouw handelsbedrijf als één. Als tussen winkels bepaalde informatie verschilt, dan werkt dit niet in je voordeel. Om dit te voorkomen is er retail ERP software.

Heb je een softwarepakket dat multi-filiaal ondersteunt, zoals Logic4, dan deel je stambestanden vanuit het hoofdkantoor richting de webshop en winkels. Denk hierbij aan gelijke informatie over artikelen, debiteuren en het grootboekschema. Voor andere informatie, die je wel graag gescheiden houdt per winkel, bestaan er aparte administraties. Zo kan elke winkel haar eigen boekhouding en voorraad scherp bijhouden.

“Het komt regelmatig voor dat meerdere kassa’s constant draaien. We misten de snelheid voor het afrekenen. Alle zaken waar wij tegenaan liepen heeft Logic4 enorm snel opgelost.”Adriaan van Julsingha, Bestuursvoorzitter Automat

4. Webshop én -site in één of apart?

Als retailer wil je overal goed voor de dag komen, ook online. Er zijn retailers die ervoor kiezen om naast de webshop een aparte website te draaien. Vaak op een ander (sub)domein, zoals shop.bedrijfsnaam.nl. Andere retailers hebben een webshop die ook als website fungeert. Dit laatste heeft bij diverse voordelen.

Op hetzelfde domein is een webshop én -site in één…

  • …gunstig om te scoren in zoekmachines als Google. Opgebouwde en op te bouwen waarde rondom content en andere SEO factoren wordt niet verdeeld;
  • …onderhoudsvriendelijk met een consistente uitstraling. Dubbele informatie wordt makkelijker voorkomen, zonder afwijkingen in design;
  • …het meest herkenbaar voor nieuwe en eerdere bezoekers. Klanten hoeven zich niet af te vragen waar ze online moeten zijn bij vragen.

5. Rendement uit online adverteren

Krachtige retail software en business intelligence helpt om meer rendement uit online adverteren te halen. Zorg ervoor dat je webshop platform de metadata van transacties doorstuurt naar Google Analytics. Denk hierbij aan ordernummers en aankoopbedragen. E-commerce tracking maakt het vervolgens mogelijk om (ook) met Analytics omzetresultaten te analyseren. Vervolgens kun je data-gedreven (bij)sturen op webshop conversies vanuit bijvoorbeeld Google Shopping of Facebook ads. En zet je alleen de kanalen in die voor jou waardevol zijn. De alles-in-één bedrijfssoftware van Logic4 heeft diverse instellingen die eenvoudig metadata doorsturen en correcte implementatie van tracking codes en pixels verzorgen.

Sidenote: Voorkom onduidelijkheden door vooraf een measurement plan op te stellen. Een kort plan dat strategie, tactieken, KPI’s en doelen omschrijft van online marketing.

Overwin elke retail uitdaging

Veel retailers groeien hard door omnichannel actief te zijn met retail ERP software. Uitdagingen die er liggen gaan zij niet uit de weg. Klantrelaties bouwen zij uit door de beste ervaring te bieden zowel in de winkel, op beurzen als online. Belangrijke lessen voor de toekomst zijn dus:

  • Zet couponcodes, Facebook aanbiedingen en gepersonaliseerde nieuwsbrieven in om mensen online te benaderen en naar de winkel te trekken;
  • Selecteer personeel met goede software skills en school alle medewerkers regelmatig bij;
  • Regel centraal zaken als inkoop, voorraad en meer voor alle filialen;
  • Gebruik één domein voor je webshop en -site die alle SEO waarde voor zoekmachines als Google en Bing opeist;
  • Profiteer van business intelligence via Google Analytics analyses en verbeter prestaties op basis van webshop conversies en KPI’s.

“Omni-channel klanten geven meer uit en zijn loyaler dan consumenten die van één kanaal gebruikmaken.
Roy Machielsen, Emerce

retail-software-05Meer weten? Ontvang de gratis whitepaper Alles in één systeem, kan dat echt?

Gratis Whitepaper

Gerelateerde blogs
11
feb
De 7 grootste fabels rondom het retourproces
30
jan
B2C en B2B e-commerce bij de Webwinkel Vakdagen 2019
17
jan
Beter orderpicken met een orderpicksysteem
10
jan
Welk webshop CMS is geschikt voor ons?
20
dec
Een betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

De beste service in de winkel én online

Iedereen wordt gelukkiger van dezelfde informatie in de winkel, webshop en backoffice. Toch? Deel jouw situatie en ervaar hoe je met Logic4 alles-in-één bedrijfssoftware de beste service levert.

Zoek door onze site