Meer zinvol online verkeer
Hoe je als Logic4 gebruiker meer haalt uit Google Analytics, Google Ads, Zoekmachine optimalisatie (SEO) en/of Social media.
Meer zinvol online verkeer

Logic4 klanten groeien met online marketing

Steeds vaker kiezen bestaande én nieuwe Logic4 klanten voor uitbreiding met online marketing. In dit blog worden twee cases over adverteren uitgelicht. Ook blikken we terug en vooruit op marketing werkzaamheden die nog gepland staan. Vanwege de privacy noemen we geen daadwerkelijke klantnamen, omzetcijfers en uitgaven.

Case 1 – Omzet uit AdWords steeg met 42%

Met ingang van mei 2018 heeft Logic4 het Google AdWords beheer overgenomen van een bestaande klant die actief is in de retail branche. Dit was één van de adviezen die naar voren kwam uit de eerdere Online marketing scan die we voor deze klant deden. In korte tijd hebben we de bestaande advertentiecampagnes rechtgetrokken en verbeterd. Als resultaat is in juni 2018 maar liefst +42% meer omzet vanuit AdWords binnengekomen ten opzichte van de maand ervoor. Tegelijkertijd kwamen de kosten 2% lager uit.

Om tot dit resultaat te komen hebben we o.a. het volgende uitgevoerd:

  • Analytics, AdWords & Search console onderzoek in Online marketing scan
  • Samen formuleren van KPI’s en doelen in het Analytics Measurement Plan
  • Monitoren van product feed status in Google Merchant Center
  • Kosten per klik bodwijzigingen Google Shopping campagne
  • Biedstrategie wijzigingen in Search campagnes
  • Toepassen van procentuele bodverlagingen voor mobiel

Case 2 – Niet 8, maar 1100+ producten in Google Shopping

Succes met Google Shopping hangt sterk af van vele vereisten, waaronder de status van feeds. Een goede inrichting van (XML) feeds is cruciaal. Bij een groothandel die kortgeleden overstapte naar Logic4 bleek de feed van hun oude webshop geen ‘product_type‘ kenmerk te bevatten. De aansturing hiervan vanuit Google AdWords was zeer beperkt. Als gevolg konden maar 8 producten in hun Google Shopping campagne verschijnen en liepen ze dus omzet mis. Samen met de lancering van hun nieuwe webshop kwam ook een geheel nieuwe XML feed tot stand. Deze feed bevat een krachtige ‘product_type’ categorisering. Dit naast andere vereiste feed kenmerken, zoals ‘prijs’ en ‘beschikbaarheid’. Het resultaat is dat er inmiddels voor het gehele assortiment van 1100+ producten kan worden geadverteerd op Google Shopping. En dat wij samen met de klant vanuit AdWords sturen op KPI’s en doelen in lijn met wat Google Analytics meet qua resultaten.

Sidenote: Feeds vanuit Logic4 webshops zijn realtime. In het Google Merchant Center worden deze automatisch elke nacht ververst (vaker verversen kan alleen handmatig). Naast de XML feeds voor Google Shopping biedt onze alles-in-één webshop- en bedrijfssoftware ook feeds aan voor andere derde partijen, zoals Bol.com, Marktplaats, Vergelijk en Kieskeurig.

Google AdWords wordt Google Ads

Naast de bereikte resultaten is er ook ander nieuws. Na het jarenlange bestaan van Google AdWords als (merk)naam verdwijnt deze binnenkort. De naam wordt vervangen door Google Ads (blog.google).Google-AdWords-to-Google-Ads


 online-marketing-scan-aanvragen

Terugblik en vooruitblik

Meerdere klanten nemen inmiddels een divers aantal uren per maand aan marketingdiensten af. Dit is naar aanleiding van het adviesrapport dat zij ontvingen. Hierin staan grondige analyses van Google Analytics in combinatie met AdWords & Shopping, Zoekmachine optimalisatie (SEO) en/of Social media. Dit adviesrapport noemen we ook wel de Online marketing scan. Vervolgens hebben we met deze klanten gezamenlijk KPI’s en doelen vastgelegd in een Analytics Measurement Plan. Voorbeelden van KPI’s zijn omzet, transacties, uitgaven en maximaal budget per maand. Maar ook klikken, doorklikpercentages en bouncepercentages worden niet vergeten. Elke maand rapporteren we over de belangrijkste resultaten, via e-mail en een telefonische toelichting.

Diverse marketing werkzaamheden staan nog op de planning. Bijvoorbeeld uitbreiding van de Search campagnes (‘Alleen in het zoeknetwerk’ campagnes). Denk aan hernoeming en herstructurering van advertentiegroepen. Nieuw te bouwen remarketing lijsten waarop kan worden getarget is een ander voorbeeld. En uiteraard staat altijd het nastreven van maximaal volume rondom productadvertenties met gewenste marges voorop. Van 90% marge is sprake zodra 1 euro aan uitgaven 10 euro aan omzet oplevert.

Trek verkeer dat meer omzet oplevert

Ons team Marketing helpt je graag om zinvol het verkeer naar jouw webshop te laten groeien. Wil je meer meer weten over de Online marketing scan en/of de prijzen? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Dit kan via onderstaand formulier. Contact opnemen met je vaste contactpersoon is ook mogelijk.

Zomeraanbieding: 21% korting op de online marketing scan

Tot 1 augustus krijgen Logic4 klanten maar liefst 21% korting op de online marketing scan. De normale prijs is €510, maar we mogen de scan nu tijdelijk aanbieden voor slechts €399. Dat is €111 korting! Na de scan kun je ervoor kiezen om een maandelijks abonnement voor marketingdiensten af te nemen, maar dit hoeft niet.

Ja, ik heb interesse in de Online marketing scan!

Gerelateerde blogs
20
feb
Retail software, zoveel meer dan een kassasysteem
11
feb
De 7 grootste fabels rondom het retourproces
30
jan
B2C en B2B e-commerce bij de Webwinkel Vakdagen 2019
17
jan
Beter orderpicken met een orderpicksysteem
10
jan
Welk webshop CMS is geschikt voor ons?
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site