Meer bereik met jouw webshop
In dit gastblog van EffectConnect lees je alles over de verschillen tussen marketplaces, vergelijkingssites en verwijzingssites.
Meer bereik met jouw webshop

De beste online afzetkanalen voor jouw producten

Onderstaand gastblog is geschreven door Silke Barkmann, marketing manager bij EffectConnect.

Dat e-commerce booming business is hoeven we je niet meer te vertellen. Het online bestellen van producten is een favoriete manier van aankopen geworden en het is dan ook verstandig om op deze online trein te springen! De belangrijkste reden om als verkoper je producten aan te bieden via (externe) online afzetkanalen als marketplaces, vergelijkingssites en verwijzingssites, is het realiseren van omzetgroei. Tevens is het genereren van leads naar de eigen webshop voor 26% van de retailers een goede reden om producten te gaan aanbieden op externe kanalen. Zo blijkt uit onderzoek dat uitgevoerd is in opdracht van ShoppingTomorrow en onderzoek dat uitgevoerd is in samenwerking met onder andere Koninklijke INretail en Thuiswinkel.org.

Starten met verkopen via marketplaces
Wil je meer weten over het starten met verkopen via marketplaces? Lees dan dit blog of download de gratis whitepaper van EffectConnect.

Welke kanalen zijn er?

Er zijn drie soorten online afzetkanalen waarop je, buiten je webshop om, jouw producten kunt aanbieden. Dit zijn marketplaces, vergelijkingssites en verwijzingssites. Deze kanalen worden nog wel eens door elkaar gehaald. Hieronder lichten we de verschillen toe. De genoemde kanalen zijn slechts enkele voorbeelden van alle mogelijkheden.

Marketplaces, vergelijkingssites en verwijzingssites

1.   Online marketplaces

Dit zijn platforms als bol.com, Amazon, Fonq, Blokker Connect en Kleertjes.com.

Waarom verkopen via marketplaces?
Je behaalt een veel groter bereik dan via je eigen webshop. Ook vergroot je relatief eenvoudig je naamsbekendheid en kun je gemakkelijker verkopen in het buitenland. Én je bereikt de steeds groter wordende doelgroep die de zoektocht naar een product start op online marketplaces.

Hoe werkt verkopen via marketplaces?
Je kunt via online marketplaces direct jouw producten verkopen. Je maakt een account aan bij het platform, zorgt voor EAN codes van jouw producten en kunt (doorgaans) zelf teksten en afbeeldingen aanleveren. Op die manier bied je jouw producten aan en zorg je ervoor dat de consument deze kan vinden op het platform.

Wat verloopt via het platform?
Het platform zorgt voor marketing en het behalen van een groot bereik. Zodra een consument jouw product koopt dan verloopt de betaling via het platform en soms verloopt ook, tegen extra betaling, de verzending via het platform (Levering via Bol – LvB, Fulfillment by Amazon – FbA). Door te kiezen voor levering via het platform heb je vaak een betere levertijd (voor 23:59 uur besteld, morgen in huis). Iets dat je zelf vaak moeilijk waar kunt maken.

Waar moet je op letten bij verkopen via marketplaces?
De plaats waar jouw product verschijnt wordt bepaald door de marketplaces, evenals welke aanbieder de plaats van het koopblok of de buy box behaalt. Dit is het blok op de productpagina waar je met één druk op de knop (‘in winkelwagen’) het product bestelt bij ‘de beste aanbieder’. De meeste consumenten op marketplaces gebruiken deze knop om te bestellen, wat er voor zorgt dat de meeste bestellingen worden gedaan bij de aanbieder die het beste aanbod heeft.

Het koopblok behouden
Wil je weten hoe je het koopblok behaalt en behoudt op marketplaces zoals bol.com? Download dan de gratis en informatieve whitepaper van EffectConnect.

2.   Vergelijkingssites

Dit zijn platforms als Kieskeurig.nl, Tweakers.net en Google Shopping.

Waarom aanbieden bij vergelijkingssites?
Het aanbieden van producten via vergelijkingssites zorgt ervoor dat consumenten eenvoudiger jouw producten kunnen vergelijken én vinden. Je helpt hen sneller en eenvoudiger door het aankoopproces en zorgt ervoor dat jouw product al in beeld is bij de start van de customer journey.

Hoe werkt aanbieden via vergelijkingssites?
Via vergelijkingssites verkoop je niet direct producten, de vergelijkingssite stuurt de consument door naar jouw webshop. Je levert hiervoor feeds met productinformatie aan. De vergelijkingssite toont deze informatie op het moment dat er een zoekopdracht wordt gegeven waar jouw product bij past. Ook toont de site de feeds van jouw concurrenten.

Wat verloopt via het platform?
Het platform zorgt voor marketing en het behalen van een groot bereik. Zodra een consument op jouw product klikt, dan betaal je het platform (Pay Per Click) voor het doorverwijzen naar jouw website, waar je een eventuele order afhandelt. Je betaalt de site dus voor een dienst; het aanleveren van een mogelijke klant. In zekere zin is een vergelijkingssite dan ook een verwijzingssite.

Waar moet je op letten bij aanbieden via vergelijkingssites?
De product feed die je moet aanleveren is doorgaans een combinatie van beschrijving(en), afbeelding(en) en de prijs. De feed dient opgemaakt te worden volgens specifieke eisen van het platform. Voor een goede ranking is het van belang om heel bewust keuzes te maken ten aanzien van teksten en afbeeldingen. Ook moet je je biedingen en feeds regelmatig controleren en bijsturen. Het is belangrijk dat de prijs die je doorgeeft in de feed dezelfde prijs is als je op dat moment op je website hebt staan! De informatie moet dus up-to-date zijn.

3.   Verwijzingssites

Dit zijn platforms als Kelkoo.nl en Startpagina.nl.

Waarom aanbieden bij verwijzingssites?
Verwijzingssites verwijzen zoekende consumenten naar jouw website of webshop. Dit zorgt voor een betere online vindbaarheid. Het is een vorm van linkbuilding die van origine vooral zorgde dat een website of webshop een hogere ranking kreeg in Google. Deze platforms helpen consumenten om op één plek producten te vinden die via andere platforms (marketplaces of webshops) verkocht worden.

Hoe werkt aanbieden via verwijzingssites?
Om de verwijzingssite van informatie te voorzien lever je een feed aan. Deze feeds kunnen bestaan uit alleen teksten of uit teksten, afbeeldingen en prijzen. De verwijzingssite plaatst deze op een logische locatie, die bepaald wordt op basis van de specifieke mapping (indeling in categorieën) van het platform.

Wat verloopt via het platform?
Het platform zorgt voor marketing en het behalen van een groot bereik. Zodra een consument op jouw product feed of advertentie klikt, dan betaal je het platform voor deze dienst; het aanleveren van een mogelijke klant. De rest van de aankoop en service verloopt via jouw webshop.

Waar moet je op letten bij aanbieden via verwijzingssites?
Het is van belang om relevante en actuele informatie aan te leveren. Verdiep je in het specifieke platform en pas je content aan op basis van de te verwachten doelgroep en de zoektermen die zij gebruiken. Omdat je betaalt per klik wil je enkel getoond worden in nuttige categorieën.

Welke online afzetkanalen zijn voor jou interessant?

Kies voor het afzetkanaal dat past bij jouw producten en doelstellingen. Kijk hierbij ook goed naar welk platform past bij jouw doelgroep en welke producten er reeds aangeboden worden. Een combinatie van verschillende kanalen is vaak de beste keuze.

Besef wel dat het starten met extra online verkoopkanalen een weloverwogen stap is. Het zomaar even erbij doen lukt niet; je moet bereid zijn er tijd in te investeren. Je opent tenslotte een nieuw verkoopkanaal voor de consument. En net als in een fysieke winkel of je eigen webshop, is het ook hier van belang dat je nadenkt over je productaanbod, teksten, afbeeldingen, prijzen en het bijbehorende logistieke proces.


Efficiënt verkopen via jouw Logic4 webshop

Via EffectConnect kun je jouw Logic4 webshop koppelen aan meerdere marketplaces. Hierdoor wordt productinformatie mét vereiste specificaties vanuit Logic4 bedrijfssoftware direct naar marktplaatsen gestuurd, worden orders automatisch doorgestuurd, is je voorraad op marktplaatsen altijd actueel en heb je door de track&trace koppeling je leverbetrouwbaarheid goed onder controle. Ook kun je binnen EffectConnect feeds opmaken voor plaatsing op vergelijkings- en verwijzingssites. Meer bereik, meer verkopen, minder moeite!

Alles over Logic4 webshop >
Meer over EffectConnect >

Gerelateerde blogs
8
apr
Waarom verkopen via marketplaces?
4
apr
Webinar ‘Bedrijfssoftware kiezen? Vergelijk geen appels met peren!’
21
mrt
7 afwegingen bij het vergelijken van bedrijfssoftware
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Webshop + marketplaces = een gouden combi

Heb je al een Logic4 webshop en wil je ook jouw producten onder de aandacht brengen van miljoenen mensen via marketplaces? Of ben je juist al aangesloten bij EffectConnect, maar is jouw webshop hard toe aan een update? Laat het ons weten via het formulier en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site