Alle kanalen, één systeem
Waarom Logic4 hét omnichannel e-commerce platform voor slimme handelsorganisaties is.
Alle kanalen, één systeem

Hoe omnichannel software het jou 7x makkelijker maakt

De helft van alle retail eigenaren is iedere week meer dan 3 uur kwijt aan het synchroniseren van zijn online en offline orders en voorraad. Bijna 1 op de 10 is er zelfs meer dan 12 uur per week mee bezig (GetData). Zonde! Die tijd kun je veel beter aan andere dingen besteden. In ons blog over omnichannel retailing lees je hoe jouw bedrijf zich moet aanpassen om in de toekomst mee te blijven doen. Naast mensen en processen moet ook de technologie meewerken. En dat levert vaak de grootste struikelblokken op. Maar maak je geen zorgen. Er bestaat een systeem dat webshop, kassa en backoffice compleet integreert; de omnichannel software van Logic4. Hoe dat werkt, lees je hieronder.

De customer journey met omnichannel software

Bij omnichannel gaat het erom dat je jouw klanten via alle kanalen (online en offline) dezelfde ervaring biedt. Het voordeel? Shoppers die via meerdere touchpoints met jouw merk in aanraking zijn gekomen, genereren een 30% hogere lifetime value dan shoppers die slechts via één touchpoint interactie hadden.

7 x makkelijk: Logic4 Omnichannel Software

In het kort: Logic4 is een webshop platform en bedrijfssoftware in één. Bij andere omnichannel platformen is één van deze twee vaak een ondergeschoven kindje. Niet bij ons. Alles voor jouw webshop, kassa, inkoop, orderverwerking, voorraad, productinformatie, klantrelaties, facturatie en boekhouding zit in hetzelfde centrale systeem. Geen koppelingen, geen gezeur. Alle medewerkers hebben toegang tot hun eigen gedeelte en als ondernemer houd je met gemak het overzicht over alle stromen. En dat levert je heel veel voordeel op! Zo hoef je je nooit meer druk te maken om deze 7 problemen:

Probleem 1: Prijzen in de winkel en webshop komen niet overeen

Niets zo storend als niet weten wat nou de juiste verkoopprijs is van een product. Wordt in de backoffice een prijslijst geüpdatet, moet je het alsnog handmatig aanpassen in de kassa en in de webshop. Of wachten op synchronisatie. Met (tien)duizenden artikelen is dit onmogelijk. En bovendien zonde van je tijd.

Oplossing:

Het uitgebreide PIM systeem in Logic4 omnichannel software is de bron achter alle productinformatie in de webshop en de kassa. Prijzen worden altijd live opgehaald uit de backoffice. Je hoeft niets handmatig te wijzigen en je hoeft niet te wachten op synchronisatie. Zeker met meerdere shops of winkels is dit een enorme tijdsbesparing.


Artikelbeheer in Logic4 Omnichannel software

Probleem 2: Artikel is uitverkocht, maar staat nog op voorraad in de webshop

‘Nee’ moeten verkopen aan je klanten is funest. Soms zijn de webshop voorraad en de winkelvoorraad zelfs geheel van elkaar gescheiden. Bijna de helft van de ondernemers zegt dat het inzichtelijk maken van de voorraad via elk kanaal bij hen verbetering nodig heeft (BRP).

Oplossing:

Met Logic4 wordt iedere transactie automatisch doorgeschoten naar de backoffice. Verkoop je een product, dan is de voorraad direct bijgewerkt. In de webshop ziet de klant precies hoeveel artikelen er nog op voorraad zijn (zelfs per filiaal). De aparte winkelvoorraden plus het centrale magazijn vormen samen de webshopvoorraad. Artikelen uitwisselen tussen magazijnen of winkels doe je bovendien met één druk op de knop.


Webshop voorraad altijd actueel

“De data vanuit AccountView was lastig bij Quantore in de webshop te krijgen, die twee werkten moeizaam samen. Een update kon alleen ’s avonds en werd pas de volgende dag inzichtelijk.”Harold Schurink, adjunct-directeur KantoorExpert

Probleem 3: Klantaccounts van de webshop staan niet in de kassa

Slechts 8% van de retail ondernemers zegt het goed voor elkaar te hebben dat orders via elk kanaal zichtbaar zijn (BRP). Winkelpersoneel weet niks van de klant als die voor de balie staat, maar ze kunnen de informatie ook niet gemakkelijk opzoeken. Niet bepaald klantvriendelijk.

Oplossing:

Ook het CRM systeem van Logic4 wordt gebruikt voor zowel online bestellingen als offline. Bestelt een klant iets via de webshop? Dan is dat terug te vinden via het kassasysteem. Koopt een klant iets in de winkel? Dan ziet hij dat terug bij zijn account in de webshop. Hetzelfde geldt voor B2B bestellingen per e-mail of telefoon.


Klantgegevens en orders overal hetzelfde met omnichannel software

Probleem 4: Click & Collect is moeilijk in te richten

Al in 2015 had meer dan de helft van consumenten in de VS ervaring met click & collect (online bestellen, in de winkel afhalen). Maar in het onderzoek van Boston Retail Partners kwam naar voren dat click & collect slechts bij 18% van de retailers goed werkt. Ergens in de logistieke processen zit dus een schakel die roet in het eten gooit.

Oplossing:

In een Logic4 webshop kan de klant kiezen om zijn bestelling af te halen in een winkel. Voor klanten is dit handig, omdat ze hun aankoop kunnen doen op het moment dat het hen uitkomt, het verzendkosten bespaart en ze niet afhankelijk zijn van vaste bezorgtijden. Voor bedrijven is dit ook handig. Als het product nog op voorraad is in de gekozen winkel, hoeft het niet verzonden te worden. Zo niet, dan gaat de bestelling mee met de verzamellevering.


Click and collect gemakkelijk in te richten

57% van de Noord-Amerikaanse retailers geeft aan dat ze binnen nu en 3 jaar willen overstappen op een omnichannel commerce platform dat winkel, mobiel en web met elkaar integreert. BRP

Probleem 5: Klantenservice en retourproces zijn versnipperd

Een klant belt met een vraag over zijn geplaatste order, maar die is niet terug te vinden. Of de klant heeft een bestelling teruggestuurd, maar is de retourbon vergeten. In beide gevallen moeten zowel de order, de retourzending als de klantgegevens gemakkelijk te vinden zijn en achteraf aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Oplossing:

Met de module voor retouren en klantenservice in Logic4 omnichannel software heb je dit probleem niet meer. Heeft de klant gemaild over een defect artikel? Jouw medewerker klikt vanuit de mail direct door naar de klantenkaart en ziet alle ordergegevens en overige correspondentie hierover. Allemaal op één plek verzameld, zonder te zoeken. Bij een retour gegeven product in de winkel scant de medewerker de barcode en geeft hij aan of het in goede staat is. Daarna wordt het vanzelf weer op voorraad gezet in de backoffice en webshop.


Retourproces eenduidig

Probleem 6: Persoonlijke benadering is online moeilijk te bieden

In de winkel ken je je vaste klanten persoonlijk en ken je hun voorkeuren. Jouw winkelpersoneel kent het productassortiment en kan de juiste aanbevelingen doen. Online is dat lastiger te realiseren. Ook is de sfeer en het ‘karakter’ van je winkel moeilijk over te zetten naar je webwinkel. Online en offline hebben niet dezelfde uitstraling.

Oplossing:

Bij Logic4 maakt een professionele designer het ontwerp voor jouw nieuwe webshop. Hij kijkt naar jullie huisstijl, productaanbod en doelgroep. Zo sluit het perfect aan bij wat je wil uitstralen. In de webshop worden aanbevolen artikelen getoond op basis van bekeken producten en eerdere aankopen. Cross-sell en upsell worden zo een eitje, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. En wil je toch direct 1 op 1 contact met je klant? Dan biedt de geïntegreerde online chat uitkomst.


Personalisatie met aanbevolen artikelen

Probleem 7: Te veel (verkoop)gegevens en kanalen om wijs uit te worden

Minder dan een kwart van de verkopers gelooft dat ze genoeg data hebben om hun shopping ervaringen echt te personaliseren (MarketLive). De data die er is, staat in allerlei verschillende systemen verspreid opgeslagen. Echt overzicht is er niet.

Oplossing:

Gebruik je omnichannel software, dan staan alle gegevens over klanten, producten en orders in hetzelfde systeem. Je hebt één bron voor alle data (single source). Met de rapportage tool in Logic4 software maak je handige dashboards voor ieder onderdeel van jouw bedrijf. Zo ontdek je trends sneller en speel je tijdig in op veranderingen.


Omni-channel platform inclusief management dashboard

In een ideale omnichannel architectuur wordt alle data slechts eenmalig vastgelegd en ook slechts op één plek opgeslagen. Shopping Tomorrow

Meer inzicht en overzicht

Normaal gesproken is het een flinke uitdaging om alle systemen met elkaar te verbinden en goed te laten samenwerken. Denk aan webshop, kassa, PIM, voorraadbeheer, CRM, boekhouding, etc. Met Logic4 hoeft dat niet, want daar zit alles al in hetzelfde systeem. Je hebt één versie van de waarheid als het gaat om gegevens. Daardoor krijg je meer inzicht en overzicht. Zo kun jij je richten op het toevoegen van waarde aan je fysieke winkel en het opbouwen van klantrelaties.

Gratis demo aanvragen          Oplossing bekijken

Gerelateerde blogs
19
sep
De internationale webwinkel en CrossBorder E-commerce 2018
28
aug
De 10 beste voordelen van alles in één systeem
14
aug
Welke webshop conversie telt nou echt?
6
aug
4 Productinformatie uitdagingen
30
jul
Omni-channel retailing
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Fluitend aan de slag met omnichannel e-commerce

Herken jij één of meerdere van de 7 genoemde problemen? Dan zou je wel eens baat kunnen hebben bij een geïntegreerd platform. Wij van Logic4 adviseren Logic4. Dat spreekt voor zich. Wil je weten waarom? Vul het formulier in en we vertellen je graag meer tijdens een vrijblijvende kennismaking of demo.

Zoek door onze site