Cross border e-commerce
5 tips van ondernemers met een internationale webshop.
Cross border e-commerce

Meer tips voor online succes over de grens

Online zakendoen over de grens. Voor veel ondernemers een wens, maar ook een angst. Want waar moet u allemaal rekening mee houden? Hoe kunt u goed beslagen ten ijs komen? En wat valt er te leren van ondernemers die de stap al hebben gezet? Tijdens het Cross Border E-commerce event volgden wij de sessies van Michiel van der Plassche (GoCustomized), Reinoud Haal (Bloomon) en Jeroen Adriaans (Bamigo) om dit te onderzoeken. In dit blog delen we hun tips en ervaringen rondom internationale webshops.

Tip 1: Onderzoek, test, meet

De belangrijkste – of in ieder geval meest genoemde – tip is om veel informatie te verzamelen door onderzoek te doen naar de doelgroep en veel te testen in de praktijk. Verzamel data over vragen als: Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat zijn de klantwensen in het betreffende gebied? En hoe kunnen we hierop inspelen? “Vraag gewoon aan je potentiële klant wat ze willen!”, aldus Reinoud Haal van Bloomon. Jeroen Adriaans van Bamigo voegt toe: “Mede door onderzoek te doen hebben wij de keuze gemaakt om ons enkel op mannen te richten. Die zijn gemakkelijk ingesteld en heel merktrouw. Als een bepaald shirt hen bevalt, bestellen ze er direct 10. Ook doen ze veel herhaalaankopen.”

Niet alleen voorafgaand aan een nieuwe introductie is onderzoek aan te raden. Ook als u tussendoor dingen wilt veranderen in het aanbod, marktbenadering of campagnes, is testen noodzakelijk. Maar blijf daarbij altijd kijken naar gemiddelden. Haal: “Kijk niet naar korte pieken en dalen. Dat is gevaarlijk. Er zijn altijd uitschieters, je houdt jezelf voor de gek als je daarop focust en dingen gaat omgooien.” Als een advertentiecampagne een week slecht draait, wil dat nog niet zeggen dat hij stopgezet moet worden. Over een langere periode kan er best een stijgende lijn in zitten.

“Test vaak en test snel. Ook als iets niet werkt is het een learning.”
Reinoud Haal, Global Head of Growth bij Bloomon

Tip 2: Lokaliseer per land

Zoals we in eerdere blogs over Duitsland en andere landen in Europa al schreven; elk land is anders. Dat een bepaald product of campagne het goed doet in Nederland, wil nog niet zeggen dat het in een ander land ook aanslaat.

Daarnaast benadrukken de sprekers het belang van lokale partners en moedertaalsprekers bij de lokalisering. “Doe het vooronderzoek altijd met native speakers. Werk samen met onderzoeksbureaus die daarin gespecialiseerd zijn. Dat loont zich zeker”, aldus Adriaans. Ook voor het opbouwen van relaties is lokale kennis nodig. Van der Plassche voegt daaraan toe: “Investeer in internationaal personeel in plaats van allerlei externe partijen. Niemand is zo betrokken bij jouw product als je eigen medewerkers.”

Tip 3: Automatiseer en kijk naar het geheel

Van der Plassche benadrukt het belang van geautomatiseerde processen als u wilt groeien. “Wat aan onze snelle groei heeft bijgedragen zijn de compleet geautomatiseerde processen. Alles in ingericht op grote volumes en diversiteit. De systemen voor webshop, productie en (multi-vendor) logistiek zijn goed met elkaar gekoppeld en schaalbaar. We hebben meerdere shops draaien op aparte URLs. Die kunnen snel up and running zijn doordat ze aansluiten op het bestaande framework. De dashboards voor orderflow, support, resellers, enzovoort, zorgen voor het overzicht.”

Een tip van Haal is nog om te kijken welke tussenstappen uit het proces gehaald kunnen worden. De traditionele keten van producent-distributeur-groothandel-detailhandel-consument wordt steeds meer doorbroken. Door direct in te kopen bij kwekers en de productie in eigen huis te halen, heeft Bloomon haar supply chain maar liefst 80% korter gemaakt.

Tip 4: Ga voor het verhaal en de beleving

Een goed idee hebben is natuurlijk belangrijk om succesvol te kunnen zijn, maar de manier waarop het overgebracht wordt bij de doelgroep is minstens net zo belangrijk. “Het gaat niet alleen om het product, maar ook om het verhaal en de beleving die mensen erbij hebben”, aldus Haal.

Bamigo heeft ervoor gekozen om, toen niemand het merk nog kende, het verhaal rondom hun product offline te vertellen door middel van paginagrote advertenties in de krant. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze online steeds meer aanloop hebben gekregen.

Tip 5: Samen sta je sterker

De laatste tip; zoek het juiste talent bij elkaar. Combineer de krachten van creatievelingen, techneuten en analysten. “Leun niet volledig op één van deze drie pijlers. Bij het in de markt zetten van een nieuw product valt gewoonweg niet alles door te meten. Ook zijn er altijd genoeg nieuwe ideeën, maar blijf focussen en verbeter dat wat werkt”, aldus Haal. “Blijf niet eindeloos praten over wat de juiste aanpak is, maar ga doen!”

“Structuur + creativiteit + statistiek = groei”
Reinoud Haal, Global Head of Growth bij Bloomon

Klaar voor cross border met Logic4 E-commerce

Een betrouwbaar e-commerce platform met geïntegreerde backoffice zoals de Logic4 Commerce Suite geeft u een stevige basis voor e-commerce succes over de grens. Ontdek het gemak van webshop, PIM, CRM, voorraad, inkoop en boekhouding in één systeem. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden. Vraag meer informatie of een vrijblijvende demo aan!

  • Moderne webshop met B2B en B2C functies
  • Geschikt voor multi-shop, multi-language & multi-currency
  • Naadloos geïntegreerd met Logic4 backoffice
  • Altijd werken met de nieuwste versie

Vraag meer informatie of een vrijblijvende demo aan

Gerelateerde blogs
19
sep
Cross border e-commerce: Duitsland
8
sep
Cross border e-commerce: verschillen in Europa
24
jul
Cross border E-commerce: Hoe doet Nederland het?
19
jun
Webshop vertaling – een goede inventarisatie is het halve werk
11
mei
Volop groeimogelijkheden met e-commerce
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site