Welke webshop vorm willen wij?
Herken de belangrijkste verschillen tussen maatwerk en SaaS oplossingen bij e-commerce voor handelsbedrijven.
Welke webshop vorm willen wij?

Een maatwerk webshop of SaaS CMS?

Een maatwerk webshop geeft vrijheid, maar kost ook veel tijd. SaaS oplossingen besparen veel tijd, maar zijn iets minder flexibel. Hiernaast verschillen maatwerk webshops onderling sterk. En ziet bovendien elk SaaS CMS er anders uit. Waarbij SaaS staat voor Software as a Service en CMS voor content management system. Afijn, veel verschillen dus tussen webshop software oplossingen. SaaS is hierbij sterk in opkomst met een wereldwijd voorspelde groei van ruim 19%.

Dit blog helpt je als groothandel of retailer om gemakkelijker te kunnen kiezen voor webshop en bedrijfssoftware. Specifiek worden de belangrijkste verschillen tussen maatwerk en SaaS uiteengezet.

6 onderwerpen die aan bod komen zijn:


Voordat op de onderwerpen wordt ingegaan komt eerst wat achtergrondinformatie naar voren.

De maatwerk webshop staat niet meer alleen

Heel vroeger waren alle webshops een maatwerk webshop. Content management systemen (CMS) bestonden niet en elke website, dus ook een webshop voor e-commerce, werd op maat met code gebouwd. De opkomst van CMS heeft veel zaken vereenvoudigd. Het werd mogelijk om content te schrijven en te publiceren op de website zonder de vraag om specifieke codekennis. Een gevolg was de opkomst van SaaS naast maatwerk webshops. SaaS leveranciers onderhouden de software zelf en bieden deze in abonnementsvorm aan om gebruikers verder te ontlasten. Daar zit het grootste verschil met de maatwerk webshop die (meestal) niet in abonnementsvorm wordt aangeboden.

1. De kostprijs van maatwerk webshops vs SaaS

Een maatwerk webshop gebouwd met Magento kost doorgaans tussen de €20.000 en €100.000. Er bestaan goedkopere alternatieven, bijvoorbeeld WordPress (i.c.m. WooCommerce plugin) en OpenCart. Voor veel middelgrote tot grote handelsbedrijven blijken deze platformen echter niet te volstaan. Traagheid, beperkte groeimogelijkheden en te weinig, specifieke functionaliteiten zijn enkele voorbeelden van wat deze alternatieven minder geschikt maakt.

Voor een SaaS CMS voor e-commerce wordt maandelijkse een fee betaald. Bij uitgebreide platformen varieert deze van €500 tot €5.000 per maand. Het verschil hierin wordt door meerdere factoren bepaald, waaronder het aantal webshops, het aantal gebruikers en de benodigde opslag. Zo betaal je voor een multishop meer dan een enkele shop. De SaaS oplossing van Logic4 gaat bovendien verder dan e-commerce alleen. Zo is naast de webshop een volledig geïntegreerde backoffice inbegrepen bij de bedrijfssoftware.

“De licentiekosten voor een betaalde Magento-installatie beginnen vanaf $22.000 en kunnen oplopen tot $190.000 per jaar.”
Aitoc

“93% van de CIO’s gebruikt of is van plan cloud SaaS te gebruiken.”
99firms

“Onze Magento webshop was door alle plugins erg traag geworden. Mensen willen snel doorklikken en het helpt niet als je dan lang moet wachten.”Eigenaar Wouter van groothandel en projectie-specialist TheNextShop

2. Koppelingen vs. integraties

Losse softwaresystemen communiceren niet met elkaar. Daarom wordt een maatwerk webshop vaak gekoppeld aan andere systemen. Bijvoorbeeld voor de voorraad of de boekhouding. Rondom koppelingen (en plugins) bestaan diverse risico’s. Zo kan het voorkomen dat data te laat of niet goed wordt doorgezet. Dit als gevolg van synchronisatie. Een ander risico is de gevraagde capaciteit. Niet elk systeem is in staat om grote orders probleemloos door te kunnen voeren. Verder kunnen koppelingen slechts één kant op werken. Wanneer het ene systeem wijzigt dient de koppeling opnieuw te worden aangepast. Handelsbedrijven zijn hier over het algemeen minder bij gebaat. Zij houden het liefste het aantal systemen beperkt.

Een SaaS oplossing heeft geen koppelingen nodig. De Logic4 webshop en ERP software is hier een voorbeeld van. Met backoffice functies voor voorraad-, artikel- en relatiebeheer (CRM), ordermanagement, boekhouding en meer wordt een wirwar aan systemen overbodig. Daarnaast bestaan er tal van CMS functies om de SaaS webshop inhoud en vorm te kunnen geven. Vergelijkbaar met de CMS functies van een maatwerk webshop. Waar koppelingen vervallen, bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van integraties. Denk aan integraties met betaalmethoden, bezorgdiensten, verzendmethoden en meer.

3. Product Informatie Management (PIM)

Productinformatie speelt bij elke webshop een cruciale rol. Over het algemeen zorgt meer informatie voor meer verkoop. Daarom is productinformatie verrijken nuttig. Een maatwerk webshop verschilt van een PIM-systeem. Laatstgenoemde is erop gericht om alle productgegevens centraal beschikbaar te maken. Dit voor één of meerdere distributiekanalen. Bij maatwerk webshops zijn vaak extra extensies nodig om bijvoorbeeld ook Google Shopping en Amazon in te kunnen zetten.

Een SaaS CMS is in de regel modulair opgebouwd. Dit maakt aparte extensies of plugins overbodig. In Logic4 is een PIM systeem onderdeel van de bedrijfssoftware. Dit systeem zorgt ervoor dat productinformatie centraal beschikbaar is voor multichannel inzet. Zo kan je als handelsbedrijf gebruik maken van meerdere marketplaces zonder dat je hiervoor productinformatie dubbel moet invoeren.
maatwerk-webshop-saas-cms-03

4. Doorontwikkeling & innovatie

Een maatwerk webshop wordt geacht om 3 tot 5 jaar mee te gaan. De investering moet zich namelijk terugverdienen. Doorontwikkeling & innovatie ontstaat niet vanzelf. Als handelsbedrijf dien je de webshopbouwer te benaderen voor updates en nieuwe functies. Het reserveren van een jaarlijkse, extra kostenpost van €10.000,- is niet onrealistisch. Je wilt immers wel bij de tijd blijven en continu voldoen aan regels rondom veiligheid en privacy (AVG).

Een SaaS oplossing ontwikkelt zich voortdurend door. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de fee die gebruikers maandelijks betalen. Via ‘release notes’ wordt je als gebruiker op de hoogte gebracht van wat is doorontwikkeld in de software. Voor klanten van Logic4 bestaat er tevens het eigen crowdfunding platform voor innovatie. Deze wordt ‘Lisa’ (Logic4 Ideas & Support Application) genoemd. Wensen voor innovatie kunnen worden ingediend. Na beoordeling en inschatting ervan bestaat er de mogelijkheid tot gezamenlijk investeren. Zo profiteren klanten onderling van innovatie en van elkaar.

5. Softwareleverancier(s) en tussenpartijen

Maatwerk webshops en koppelingen worden gebouwd door verschillende tussenpartijen. In contact komen met de oorspronkelijke softwareleveranciers is vaak lastig, zo niet onmogelijk. Loopt een tussenpartij vast, dan wordt er snel naar elkaar gewezen. Daarbij is er een sterke afhankelijkheid van Engelstalige communicatie op help forums. Bijvoorbeeld rondom grote maatwerk webshops als Magento en WooCommerce. Miscommunicatie ligt op de loer.

Een SaaS webshop heeft één aanspreekpunt. Functionaliteiten worden centraal ontwikkeld en tussenpartijen zoveel mogelijk beperkt. Voor integraties is natuurlijk wel sprake van meerdere leveranciers, echter gaat ditzelfde ook op voor de maatwerk webshop. Met andere woorden, achter een betaaloplossing zoals AfterPay zitten dezelfde mensen, ongeacht of je een maatwerk of SaaS webshop hebt. Een groot verschil bestaat daarentegen bij andere functionaliteiten. De leverancier is tevens de ontwikkelaar en veel minder afhankelijk van derden. Hulpvragen worden graag zelfstandig en snel opgepakt zonder naar anderen te hoeven wijzen.

“Houd bij de keuze voor maatwerk of SaaS belangrijke factoren in gedachten zoals site grootte, hoeveelheid verkeer en mate van complexiteit.”
Susan, PinnacleCart

6. Alles opnieuw vs. bouwen op ervaring

Een maatwerk webshop vraagt om veel denkprocessen. Er bestaan weliswaar themes en templates, maar dat is normaal gesproken niet waarom voor maatwerk wordt gekozen. De eigen identiteit zit niet in een theme of template. Dus komen er vele vragen aan bod. Hoe moet een productpagina eruitzien? Hoe werkt het afrekenproces? Hoe moet de shop er op mobiel uitzien? En ga zo maar door.

Een SaaS oplossing beschikt over een bewezen (standaard)inrichting. Van een groot aantal elementen verwachten klanten dat ze op een bepaalde manier werken. Zo is de inrichting ontstaan en voortdurend aangepast en verbeterd. Binnen die kaders kun je vervolgens zo creatief zijn als je zelf wilt.

Alles in één, kan dat echt?

Ruim 20 jaar geleden werd de basis gelegd voor de Logic4 webshop software mét ERP. Door de jaren heeft de bedrijfssoftware zich ontwikkeld tot het volwaardige, unieke alles-in-één platform dat het nu is. Meer dan 150 handelsbedrijven, uit branches als gereedschap, meubilair en cosmetica, maken er inmiddels gebruik van. Zij profiteren van de vele voordelen, waaronder:

  • Altijd actuele voorraadstatussen in de webshop en backoffice;
  • Efficiënte omgang met artikelinformatie (PIM);
  • Zorgeloze verwerking van kleine én grote orders;
  • Offerters, facturen en orders direct in de boekhouding;
  • Hosting en beveiliging;
  • Updates iedere 2 weken.

Benieuwd of alles in één echt kan? Krijg een persoonlijke demo of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Krijg gratis demo   Vraag offerte aan

Gerelateerde blogs
15
jul
Stop de verwarring: Onsite search en SEO zijn niet hetzelfde
1
jul
ERP voor groothandel, welk systeem kies je?
18
jun
Upselling en cross-selling tips voor e-commerce
8
jun
Webshop snelheid verhogen [infographic]
29
apr
Let’s Talk Business
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

De werkwijze die past

Als groothandel of retailer wil je de juiste match tussen jouw bedrijfsprocessen en software. Wat de SaaS oplossing van Logic4 kan betekenen? Deel je situatie en we vertellen het je graag.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site