Elke klant 24/7 geholpen
Een klantenportaal is onmisbaar voor consumenten. Maar ook zakelijke klanten verwachten meer gemak.
Elke klant 24/7 geholpen

Klantenportaal software voor B2B en B2C

Consumenten en zakelijke klanten willen steeds meer zelf regelen online. Een klantenportaal biedt veel voordelen voor henzelf, maar ook voor jou als retailer of groothandelaar. Weer een belletje of mailtje naar de klantenservice en het daaropvolgende zoekwerk worden je bespaard. Maar wat moeten klanten zelf kunnen regelen? Welke klantenportaal software heb je hiervoor nodig? En hoe rol je het succesvol uit?

N.B.: In dit blog gaan we in op de klantenportaal software van Logic4. Dat is ontwikkeld voor groothandels en detailhandels die producten verkopen aan andere bedrijven of consumenten. Ook in de accountancywereld wordt veel gebruik gemaakt van klantenportalen.

Wat is een klantenportaal?

Consumenten zijn al langere tijd gewend dat ze bij webshops een afgeschermd gedeelte hebben waar ze dingen kunnen regelen. Denk aan gegevens wijzigen, orders en facturen inzien, bestellingen volgen en retouren aanmelden. Vaak heet dit ‘Mijn account’. Goed ingerichte klantenportalen fungeren als een thuisbasis voor self-service. Het maakt directe communicatie mogelijk, vermindert operationele kosten en zorgt voor betere klantbinding.

“Een klantenportaal is een beveiligde webomgeving waarin klanten allerlei zaken online met een bedrijf of organisatie kunnen regelen. Alles wat bedrijven en hun klanten online kunnen regelen kan in klantenportalen verwerkt worden: orders, financiën, boekhouding, klantgegevens, serviceverlening zijn de meest voorkomende onderdelen.”
Brightanswers.eu

Opkomst B2B portals

Ook in de vaak traditionele B2B sector is de verschuiving naar online goed merkbaar. Zo zegt één van onze klanten: “Online verkoop wordt langzaam omarmd, maar nog steeds op een behoudende manier. Wij denken dat de groep jonge kandidaten die meer aansluit op de online wereld steeds groter wordt. Dat zijn prachtige kansen voor Verf.nl.”

Hoe dit komt? B2B kopers worden steeds jonger. In 2014 was maar liefst 46% van alle B2B kopers tussen de 18 en 34 jaar oud. “De meerderheid van de millennials verkiest in eerste instantie digitale kanalen boven salescontact via telefoon of face-to-face meetings”, aldus Sabrina Post, Principal Consultant bij VODW (Consultancy.nl). Daarom kiezen steeds meer groothandels voor een dealerportal of reseller portal ter aanvulling op bestaande communicatiekanalen zoals e-mail en telefoon.

Klantenportaal software kiezen

Heb je besloten een klantenportaal te maken, dan moet je op zoek naar software waarmee dat mogelijk is. Je kunt een aparte tool gebruiken, een maatwerk klantportaal laten bouwen, of kiezen voor een standaardproduct. Natuurlijk let je op veiligheid, gebruiksgemak en snelheid. Integratie mag echter niet vergeten worden. Er zijn tools waarmee je een portaal maakt naast je normale website, maar veel webshop platformen beschikken ook over ingebouwde klantportaal functies. Het voordeel daarvan is dat klanten maar één URL hoeven te onthouden. Een goede keuze als je op de kosten wil letten en geen complexe eisen hebt. In het webshop platform van Logic4 zitten standaard al diverse mogelijkheden voor een klantenportaal.

6 voordelen van een geïntegreerd portaal

  • Het klantenportaal is altijd en overal bereikbaar, ook via mobiel.
  • Geen extra onderhoud en kosten, want het is onderdeel van je webshop.
  • Klanten kunnen onafhankelijk van openingstijden informatie opvragen.
  • Klantspecifieke assortimenten en prijzen overtuigen om online te bestellen.
  • Mutaties worden direct doorgestuurd naar de backoffice, zonder overtypen.
  • Veel tijdbesparing door centrale registratie van orders, facturen en retouren.
“Het automatische offertesysteem, direct bestellen en afrekenen, automatische btw-verificatie, retourmanagement; het zijn kleine dingen die ons werk zoveel gemakkelijker maken.”Frank Kortenschijl, directeur Clean Air

Onmisbare onderdelen in klantenportaal software

B2B klantportalen vragen om andere functies dan B2C webshops. Lees meer over de overeenkomsten en verschillen. Met de juiste klantenportaal software kun je specifieke onderdelen zelf aan- en uitzetten. De screenshots hieronder zijn voorbeelden van het klantenportaal in Logic4 webshops.

Algemene functies

  1. Zelf account aanmaken en wijzigen. Webshopbezoekers kunnen zelf via de website een account aanmaken dat direct actief is. Ook kunnen ze hier hun gegevens wijzigen (Recht van rectificatie, AVG).
  2. Accounts en gebruikers aanmaken in backoffice. Handig als je niet alle klanten tegelijk wil ‘aansluiten’ op de webshop, of als je zelf in de hand wil houden wie online mag bestellen.
  3. Favorieten/Verlanglijst. Klanten slaan producten op in hun wensenlijst om eventueel later te bestellen.
  4. Loyaliteitsprogramma. Door aankopen te doen sparen klanten punten die ze kunnen inwisselen voor korting of cadeaus. Zo komen ze vaker bij je terug voor herhaalaankopen.
  5. Orders en facturen inzien. Klanten zien de status van lopende orders en de volledige orderhistorie. Dat betekent minder druk op de klantenservice.
  6. Retouren aanmelden. Via de orderhistorie of door te zoeken selecteert de klant het product dat hij retour wil zenden en vult een formulier in met de reden van retour. Zo weet je vooraf welke producten weer teruggestuurd gaan worden en kan het sneller verwerkt worden.

Specifieke B2B functies

  1. Gebruikers en autorisatie beheren. Bij meerdere gebruikers onder één account aangeven welke rechten iedereen heeft om bestellingen te plaatsen. Er komen alleen definitieve bestellingen binnen van geautoriseerde inkopers.
  2. Aflever- en Factuuradressen beheren. Meerdere adressen opslaan en koppelen aan gebruikers. Bij bestellingen staat het adres reeds ingevuld of is gemakkelijk aan te vinken.
  3. Offerte aanvragen. Het is gebruikelijk in de B2B wereld om eerst een prijsopgave te ontvangen. Deze moet ook terug te vinden zijn in het klantportaal.
  4. Assortiment / Bestellijsten. Als je geen openbare webshop wil, maar bestaande klanten wel de mogelijkheid wil geven om online te bestellen. Het middel om in te zetten voor geselecteerde klanten.
  5. Prijsafspraken. Als je met verschillende klanten verschillende afspraken hebt, zien zij alleen wat voor hen van toepassing is. Eventuele prijsafspraken en kortingen worden automatisch meegenomen bij een bestelling.

Het klantenportaal is live, en nu?

Verwacht niet dat klanten uit zichzelf massaal overstappen naar online bestellen, zeker in traditionele markten waar bestellen via e-mail of telefoon nog aan de orde van de dag is. Heb je een nieuw klantportaal, dan is actieve promotie ervan nodig. Verstuur een e-mail of brief aan je klantendatabase en wijs ze erop tijdens persoonlijke contactmomenten aan de balie of telefoon. Wat ook werkt is een introductiekorting van enkele procenten geven aan klanten die online bestellen.

Alle verandering is lastig, maar als jouw klanten de voordelen van het portaal inzien, zullen ze het met open armen ontvangen. Het helpt ook als jouw medewerkers goed weten hoe het werkt en er enthousiast over zijn. Zij zijn immers de ambassadeurs van jouw bedrijf en jouw webshop. Benadruk in de communicatie de voordelen: ze kunnen sneller informatie vinden, kunnen zelf dingen regelen en hebben alles op één plek inzichtelijk. Win-win dus!


Over Logic4

Met het alles-in-één systeem van Logic4 maak je het jezelf en je klanten gemakkelijker. Webshop met geïntegreerd klantportaal, orders, voorraad, inkoop, facturatie en meer zitten in één pakket. Dat betekent nooit meer gegevens overtypen en nooit meer zoeken naar orders bij een debiteur. Alles staat netjes bij elkaar. Al meer dan 15 jaar helpen we retailers en groothandels om meer te halen uit hun online en offline verkopen.

Bekijk Logic4 in 2 min. >

Alles in één, kan dat echt?

Whitepaper Alles in een coverWat zijn de voor- en nadelen van werken met losse systemen en koppelingen? En wat mag je precies verwachten van een alles-in-één pakket? Dat en meer lees je in deze gratis whitepaper.

Ontvang whitepaper >

Gerelateerde blogs
4
jul
Is multishop eigenlijk geschikt voor ons?
12
jun
Dé 8 ondernemersvragen over een voorraadbeheersysteem
3
jun
5 must-haves voor B2B webshops [infographic]
24
mei
Nieuwe whitepaper: Omnichannel succes in 8 stappen
2
mei
Feit of fabel? 5 beweringen over achteraf betalen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Het ideale klantenportaal voor jouw bedrijf?

Wil je een portaal in je website integreren of een apart klantportaal maken? Beide is mogelijk bij Logic4. We laten je graag zien wat de mogelijkheden zijn. Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site