"Uitstekende service, razendsnel geleverd"
Klantbeoordelingen maken impact. Maar hoe verzamel je ze nou eigenlijk? Lees hoe je als groothandel of retailer slim omgaat met reviews over je bedrijf en producten.

Klantbeoordelingen verzamelen, hoe pak je dat aan?

88% van de kopers wordt beïnvloed door beoordelingen bij hun koopbeslissing. Daarnaast vertrouwt 91% van de 18- tot 34-jarigen online reviews net zoveel als persoonlijke aanbevelingen (GatherUp). Kortom, klantbeoordelingen verzamelen heeft impact! Veel retailers maken al lange tijd gebruik van één of meer klantbeoordelingssystemen. Inmiddels zien we ook veel groothandels volgen. Maar hoe pak je dat nou eigenlijk aan?

“B2B-bedrijven worstelen nog steeds met het omgaan met beoordelingen, ondanks de aanzienlijke impact die het kan hebben op hun bedrijfsresultaten.”
Sarah Frazier, Customer Gauge

Dit blog geeft je inzicht in meerdere methoden voor klantbeoordelingen verzamelen, de verschillende systemen die je ervoor kan gebruiken en meer. 5 onderwerpen die aan bod komen zijn:

  1. 1. Heeft klantbeoordelingen verzamelen voor elk bedrijf nut?
  2. 2. Welke klantbeoordelingssystemen zijn er en waar let je op?
  3. 3. Hoe zien reviews in webwinkels eruit?
  1. 4. Waar komen je klantbeoordelingen vandaan?
  2. 5. Hoe stimuleer je dat klanten een beoordeling achterlaten?

1. Heeft klantbeoordelingen verzamelen voor elk bedrijf nut?

Eng hè… een negatieve klantbeoordeling. Of toch niet? Niet elk bedrijf omarmt de inzet van klantbeoordelingssystemen, maar waarom eigenlijk niet? Er zijn zat redenen waarom een negatieve beoordeling je niet hoeft af te schrikken. We sommen er drie voor je op:

Schaf je eerder een product of dienst aan wanneer je er een betrouwbare review over hebt gelezen?

klantbeoordelingen-verzamelen-02

Hiernaast zijn er legio andere redenen waarom je juist wel (positieve) beoordelingen wilt. Drie voorbeelden zijn:

  • 9 van de 10 kopers bestelt eerder na het lezen van een positieve beoordeling, terwijl slechts 1 van de 5 B2B bedrijven overweegt om beoordelingen toe te gaan voegen (Kristen McCabe, G2)
  • De mogelijkheid om van je publiek te leren en klanten betrokken te houden (Gaetano DiNardi, Nextiva)
  • 49,7% van de consumenten willen een 4-sterrenbeoordeling of hoger zien om een bedrijf te overwegen (GatherUp)

reviews-in-webwinkels-01

2. Welke klantbeoordelingssystemen zijn er en waar let je op?

Voor beoordelingen over het bedrijf bestaan veel klantbeoordelingssystemen. Bij voorkeur gebruik je een systeem dat beoordelingen onafhankelijk weergeeft en door Google wordt ondersteund of Google Klantenreviews zelf. Hiermee bevorder je de weergave van gele beoordelingssterren bij zoekresultaten. Dit ziet er niet alleen aantrekkelijk uit. Deze ‘gele sterren’ zorgen namelijk ook voor hogere doorklikpercentages naar jouw website. En dat is een belangrijke factor om zowel hoge posities tussen organische resultaten als hoge kwaliteitsscores te kunnen bereiken. Laatstgenoemde drukken de kosten per klik van Google Ads.

De volgende systemen worden onder meer door Google ondersteund:

In het Logic4 webshop platform heb je de keuze uit vele, geïntegreerde systemen.

3. Hoe zien reviews in webwinkels eruit?

Reviews in webwinkels zijn niet hetzelfde als keurmerken. Eerstgenoemde bestaat uit beoordelingen van klanten over het bedrijf of producten ervan. Laatstgenoemde gaat vaak samen met een te doorlopen certificeringstraject. Thuiswinkel Waarborg en Thuiswinkel Zakelijk zijn twee van vele keurmerken en tevens partner van Logic4. Controleer gerust of een webwinkel echt lid is van Thuiswinkel.org. Op klantbeoordelingen zoomen we verder in. Deze kunnen namelijk op verschillende manieren naar voren komen in jouw webshop.

Klantbeoordelingen over het bedrijf

Klantbeoordelingen over bedrijven worden bij voorkeur verzameld via onafhankelijke klantbeoordelingssystemen. Een gratis widget of betaalde API koppeling en/of XML feed zorgt er vervolgens voor dat de klantbeoordelingen in je webshop worden vertoond. Hieronder een drietal voorbeelden.
klantbeoordelingen-verzamelen-bedrijven-01

Klantbeoordelingen over producten

Voor klantbeoordelingen over specifieke producten zijn geen applicaties van derden nodig in Logic4. Deze functionaliteit is standaard inbegrepen en kan kosteloos aangezet worden. De beoordelingen komen tevens als Structured data beschikbaar. Dit zorgt ervoor dat ze als rich snippets kunnen worden vertoond bij Google zoekresultaten. Hieronder een voorbeeld van hoe de klantbeoordelingen over producten er in je webshop zelf uit kunnen zien.
klantbeoordelingen-verzamelen-producten-01

4. Waar komen je klantbeoordelingen vandaan?

Verkoop je in Nederland, de Benelux, Europa of wereldwijd? Klantbeoordelingen verzamelen voor een nationale webshop of voor meerdere internationale webshops maakt een wezenlijk verschil. Zo zijn er klantbeoordelingssystemen die bekendheid genieten nationaal (bijv. Webwinkelkeur, Klantenvertellen), terwijl andere systemen meer vertrouwen wekken in het buitenland (bijv. TrustPilot & Trusted Shops). Er is geen goed of fout, maar het is wel slim om stil te staan bij waar je klanten vandaan komen. Zo kies je makkelijker het systeem dat het beste bij jouw bedrijfssituatie past.

“Duitse consumenten blijken sneller en vaker te kopen bij een grote bekende speler of een bedrijf dat zij beschouwen als ‘vriend/goede kennis’. Denk bij dit laatstgenoemde aan bedrijven waar zij eerder van gehoord hebben en/of al een positieve ervaring mee hebben gehad.”
CrossBorder E-commerce

klantbeoordelingen-verzamelen-04

Meer voor groothandels

Sterke groothandels willen niet meer zonder beoordelingen. Vraag gratis whitepaper aan en ontdek 14 andere onmisbare zaken!

5. Hoe stimuleer je dat klanten een beoordeling achterlaten?

Met Logic4 is het mogelijk om Event driven e-mails te versturen. Deze e-mails vragen de klant om een beoordeling van het bedrijf, het product of de dienst. De e-mails worden automatisch verstuurd nadat bepaalde gebeurtenissen (‘events’) hebben plaatsgevonden. Denk hierbij niet alleen aan de bestelling van een webshop bezoeker zelf. Aanvullend is namelijk veel meer in te stellen voor de Event driven e-mails. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Actief van (datum X) / Actief tot (datum X)
  • Vertraagd verzenden (X dagen later)
  • Verzenden van (tijd) / Verzenden tot (tijd)
  • Ordersoort
  • Orderstatus
  • Enkel voor orders vanaf (datum X)
  • Verzenden via eindgebruiker (e-mail)
  • Orderregel

Natuurlijk bestaan er ook andere methoden om beoordelingen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het maandelijks verloten van een waardebon of één van de overige tips om reviews te verzamelen.

“Klanten ontvangen een week na uitlevering een e-mail met de vraag of ze een review willen schrijven. Daardoor hebben we nu ruim 540 beoordelingen via Klantenvertellen. Sinds we met Logic4 werken gebruiken we ook de reviews per product. Heel belangrijk voor SEO en het klantvertrouwen.”Gijs Verhoeven, eigenaar ShopX

Reviews versterken alles-in-één systeem

Je weet nu vast meer over het nut van klantbeoordelingen verzamelen, verschillende methoden en systemen hiervoor en wat handig is om rekening mee te houden. Wellicht ben je als groothandel of retailer er ook al actief mee bezig.

Reviews zijn een krachtige toevoeging in de webshop & bedrijfssoftware van Logic4. Het grote voordeel van alles-in-één zelf ervaren? Krijg gratis een persoonlijke demo of vraag naar een vrijblijvende offerte.

Persoonlijke demo  Vrijblijvende offerte

Gerelateerde blogs
8
okt
ERP software voor retail in vier situaties
24
sep
Logic4 op ICT & Logistiek 2019
5
sep
Wat is een ERP pakket?
3
sep
Nieuwe whitepaper: ERP implementatie tips uit de praktijk
16
aug
6 nuttige Google Analytics webshop statistieken
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Reviews helpen je bezoekers

Webshop bezoekers hebben baat bij eerlijke reviews. Hoe de alles-in-één bedrijfssoftware van Logic4 je extra helpt? Vul het formulier in en we vertellen je graag meer.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site