Google Analytics doelen instellen voor uw webshop

‘Meten is weten!’ is een bekende uitspraak. En dat geldt ook in de wereld van websites en e-commerce. In deze blog leggen we uit hoe u kunt bijhouden hoeveel formulieren er in een bepaalde periode zijn ingevuld in uw Logic4 webshop met behulp van doelen in Google Analytics.

Waarom ingevulde formulieren bijhouden?

De belangrijkste graadmeter voor een succesvolle webshop is natuurlijk de omzet die u uit dit verkoopkanaal haalt. Maar naast de directe online verkopen zijn er ook diverse andere acties die bezoekers op uw website uitvoeren die heel interessant zijn – en die een indruk geven van behaalde doelen.

Wat heeft u hiervoor nodig?

Zo voegt u doelen toe in Google Analytics

1. We gaan er vanuit dat u uw Tracking-ID van Google Analytics goed heeft doorgegeven aan Logic4. Dit ID vindt u als u inlogt op https://analytics.google.com onder Beheer > Property > Trackingcode en begint altijd met GA of UA. In onderstaande screenshots ziet u voorbeelden van de Logic4 demo webshop. Wij hebben alleen uw eigen Tracking-ID nodig, de rest staat standaard al goed ingesteld in uw Shop.

google-analytics-tracking-code-m

We nemen hier als voorbeeld het Contactformulier in de demo webshop van Logic4.

2. Ga in uw Google Analytics account naar Beheer en kies onder Weergave voor Doelen.

weergave-ga-doelen

3. Klik op de rode button + NIEUW DOEL.

rode-button-nieuw-doel

4. Kies onder Doelconfiguratie voor Aangepast en klik op Doorgaan. Ziet u de stap ‘Doelconfiguratie’ niet? Dan is er onder Beheer > Property-instellingen > Branchecategorie waarschijnlijk geen branche voor uw website aangegeven. Sla stap 4 dan over en ga door met stap 5.

doelconfiguratie-aangepast

5. Vul onder Doelbeschrijving een Naam in voor het doel. Deze mag u zelf kiezen, maar het is het makkelijkst om hier voor alle doelen eenzelfde structuur aan te houden. In dit geval typen we hier Contactformulier ingevuld.

Als u nog helemaal geen andere doelen heeft aangemaakt, staat onder Doelruimte-ID Doel-ID 1/doelset 1 voorgeselecteerd. U hoeft hier niets aan te veranderen. Alleen als u veel doelen aanmaakt, kunt u deze groeperen in maximaal 4 doelsets van 5 doelen.

Bij Type kiest u Gebeurtenis en klikt op Doorgaan.

doelconfiguratie-doelbeschrijving

6. Onder Doeldetails vult u de volgende informatie in:
Categorie gelijk aan Formulier
Actie gelijk aan Ingevuld
Label gelijk aan Contact

Let op: Het is bij deze velden heel belangrijk dat u precies invult zoals hier in het voorbeeld staat beschreven! De informatie die ons webshop platform verstuurt aan Google Analytics heeft namelijk exact deze waarden, en als er maar één letter, spatie of streepje anders staat, wordt de informatie niet correct overgenomen.

De gebeurteniswaarde gebruiken als doelwaarde voor de conversie laten we op Ja staan.

formulier-ingevuld

7. Klik op Opslaan en Gereed. Nu ziet u het doel in het overzicht staan.

ga-doelen-m

8. Nu kunt u de overige doelen instellen. Herhaal stap 2 t/m 7 zoals hierboven beschreven voor de formulieren die u kunt en wilt meten. Het enige wat verandert is wat u invult bij Doelomschrijving – Naam (kiest u zelf) en bij Doeldetails – Label. Dit zijn de labels zoals u ze exact moet overnemen:

Bel-mij-terug
Nieuwsbrief
Registreren-pagina
Registreren-afrekenen
Product-vraag
Review
Ingelogd-sidebar
Ingelogd-pagina
Ingelogd-afrekenen
Wachtwoord-vergeten
Offerte-aanvraag
Monster-aanvraag
Retour-aanvraag

Alle doelen staan nu goed ingesteld en worden vanaf dit moment bijgehouden.

Hoe kunt u de resultaten zien?

Ga naar Rapportage, kies in het menu aan de linkerkant voor Conversies > Doelen > Overzicht. U ziet hier het aantal doelen (ingevulde formulieren) dat is behaald. Ook kunt u nog verder kijken naar de locatie van het behaalde doel, bijvoorbeeld als een formulier op meerdere pagina’s gebruikt wordt, en via welke bron de bezoekers die een formulier hebben ingevuld op uw webshop terecht zijn gekomen.

Let op: Rechts bovenin kunt u aangeven wat de periode is waarvan u de resultaten wilt bekijken. Bijvoorbeeld de afgelopen 7 dagen of afgelopen 30 dagen. De doelen worden pas bijgehouden vanaf het moment dat u bovenstaande stappen hebt uitgevoerd. Er is dus niet met terugwerkende kracht informatie over deze doelen te bekijken.

conversies-doelen-overzicht

Veel succes met meten!

Meer weten?

In dit Google Analytics Help topic vindt u nog veel meer interessante informatie over het bijhouden van doelen en conversies.

Gebruikt u het Logic4 webshopplatform al? Kijk dan voor alle beschikbare handleidingen op onze customer portal.

Bent u geïnteresseerd in de e-commerce oplossingen van Logic4? Vraag hier meer informatie of een vrijblijvende demo aan!

[gravityform id=”6″ title=”false” description=”false”]

Gerelateerde blogs
4
jul
Is multishop eigenlijk geschikt voor ons?
25
jun
Klantenportaal software voor B2B en B2C
12
jun
Dé 8 ondernemersvragen over een voorraadbeheersysteem
3
jun
5 must-haves voor B2B webshops [infographic]
24
mei
Nieuwe whitepaper: Omnichannel succes in 8 stappen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site