Mooi afgehandeld
Een efficiënt en nauwkeurig (e-)fulfilment proces helpt om orders snel & zorgvuldig af te handelen. Wat de trends hierbij zijn? Lees snel meer!
Mooi afgehandeld

Wat is fulfilment? En wat zijn e-fulfilment trends?

Het fulfilment of e-fulfilment proces staat voor de volledige afhandeling van orders. Het enige verschil is de manier waarop bestellingen vooraf zijn binnengekomen. Enerzijds via de winkel, showroom, mondeling en/of telefoon, anderzijds via de webwinkel online. Als groothandel of retailer ben je sterk gebaat bij een efficiënt fulfilment proces. Van de ontvangst van goederen tot aan verzending en verwerking van retouren. In dit blog wordt fulfilment verder uitgelicht en komen belangrijke e-fulfilment trends naar voren.

“E-fulfilment is de volledige afhandeling van orders van webshops. E-fulfilment bedrijven dragen zorg voor de afhandeling van de orders die webshops binnenkrijgen.”
Peter de Weerd, Logistiek.nl

Voorraadbeheer en -classificatie speelt een prominente rol bij fulfilment. Grofweg 80 procent van de effecten van voorraadbeheer ontstaat door slechts 20 procent van alle oorzaken. Dit stelt het Pareto-principe, ook wel bekend als de 80/20-regel. Het komt erop neer dat de belangrijkste verbeteringen in order fulfilment ontstaan door slimme oplossingen voor volledige productcategorieën in plaats van oplossingen voor slechts enkele artikelen (Cora van Vliet, Logistiek.nl). In dit blog worden vier e-fulfilment trends uitgelicht samen met hoe bedrijfssoftware hierop inspeelt.

E-fulfilment trends

Vier e-fulfilment trends zijn:

  1. 1. Nauwkeurig picken, efficiënt verpakken
  2. 2. Verkoop via meerdere marketplaces
  3. 3. Een fulfilmentdienst voor vele partijen
  4. 4. Same day delivery

e-fulfilment-01

1. Nauwkeurig picken, efficiënt verpakken

Bestellingen met een foutief product, voorraadstatussen die niet kloppen… bij het fulfilment proces bestaat er een groot risico op dit soort fouten. Zeker wanneer orders nog worden gepickt zonder ondersteunende apparatuur. Gelukkig vallen een hoop fouten te voorkomen. Dit door simpelweg met barcode scanning te werken. Daarbij zorgt het scannen van barcodes niet alleen voor minder fouten, maar ook voor een snellere afhandeling van taken. Nauwkeurig en snel picken dus! Er bestaan vele soorten barcode scanners in verschillende prijsklassen. Enkele voorbeelden zijn de Newland MT90, de Zebra TC51 en de Zebra MC3300. Alle drie de scanners worden ondersteund door de alles-in-één webshop & bedrijfssoftware van Logic4.

Naast het picken kan ook bij het verpakken de efficiëntie worden verhoogd. Het pick-in-the-boxprincipe is hier een mooi voorbeeld van. Het draait erom dat de orderpicker direct de order verzamelt in de verzendverpakking. Om vervolgens de verpakking dicht te tapen en van verzendetiket te voorzien. Zo sluit je een tijdrovende stap uit. De stap waarin er eerst in een krat artikelen worden verzameld (FPC, Logistiek.nl).

2. Verkoop via meerdere marketplaces

E-fulfilment draait steeds vaker om orders uit vele online kanalen. Marketplaces zijn, naast de eigen webshop(s), een bekend voorbeeld hiervan. Veel groothandels en retailers zijn actief op grote marketplaces als Google Shopping, Bol.com, Beslist en Amazon. Waar Google Shopping haar bezoekers (nog) doorstuurt, daar zien we andere marketplaces haar bezoek veelal behouden. Al die verschillende omgevingen kunnen het proces van e-fulfilment verzwaren. Orders komen immers niet meer op dezelfde plek binnen. Het afhandelen hiervan kost dan simpelweg meer tijd. Dit wil je als handelsbedrijf liever voorkomen.

Samen met de trend van marketplaces is er de trend van marketplaces integraties. Marketplaces integraties, soms ook Feed Managers genoemd, zorgen ervoor dat je nog steeds vanuit één systeem meerdere marketplaces kan aansturen en orders opvolgen. Zo ga je het voortdurend inloggen op verschillende plekken tegen. En misschien nog wel belangrijker, je verzamelt orders en orderinformatie op één centrale plek. Bestaande Logic4 klanten kunnen al gebruik maken van o.a. EffectConnect, Channable, ChannelEngine en Vendiro.

Alle orders op orde?

Bij orderverwerking komen allerlei mensen en handelingen kijken. Vaak is er veel ruimte voor verbetering. In deze whitepaper lees je wat de 5 grootste uitdagingen zijn voor handelsbedrijven en meer.

Ontvang gratis whitepaper >

3. Een fulfilmentdienst voor vele partijen

Services als gratis bezorging en retourneren en honderd dagen retourrecht kunnen ervoor zorgen dat het fulfilment proces voor rode cijfers zorgt. Bijvoorbeeld wanneer de bestelwaarde erg laag ligt. Om dat tegen te gaan bieden een aantal grote spelers een centrale fulfilmentdienst aan (Nick Möller, RetailTrends). Zalando Fulfillment Solutions en het Bol.com Fulfilment Center zijn enkele voorbeelden. Wanneer alle artikelen centraal zijn opgeslagen en de consument bestelt artikelen van verschillende merken (partners), dan kunnen deze mee in dezelfde verzending. Zo hoeven er bij het proces van picken en verzenden geen ‘dubbele’ kosten meer worden gemaakt.

Fulfilment centers investeren in software, hardware (stellingen, computers etc.) en materieel (heftrucks, magazijnwagens etc.). Dit om jouw artikelen zo goed mogelijk op te kunnen slaan. Belangrijk hierbij is de ontvangst en controle van inkomende artikelen. Sterke fulfilment partners zien erop toe dat hetgeen wat binnenkomt volstaat met gewenste kwaliteit en kwantiteit.

4. Same day delivery

In het bestelproces is de behoefte aan ‘Same day delivery’ aan het toenemen. Bij fulfilment is dit vaak een grote uitdaging. Daar komt bij dat over dezelfde dag bezorgen geen misverstanden horen te bestaan. Zo kan je je afvragen of het om bezorging gaat voor 23:59 uur die dag of dat de bezorggrens vroeger ligt. Zorg ervoor dat geheel duidelijk is waar ‘Same day delivery’ voor staat, zodat eventuele imagoschade kan worden voorkomen.

“Heel simpel gezegd is Same day delivery niks anders dan een pakket afleveren op dezelfde dag van de geplaatste bestelling.”
Koen Slooten, Red je Pakketje

Tezamen met ‘Same day delivery’ bestaat er Red je Pakketje. Deze service zet te allen tijde de consument, oftewel jouw klant, op één. Een extra stok achter de deur voor een potentiële klant die in het bestelproces nog twijfelt. Verschillende gebruikers van Logic4 bieden reeds ‘Same day delivery’ aan binnen het fulfilment proces.

“Aanbetalingen worden rechtstreeks geregistreerd onder de order en debiteur. Je ziet direct wat nog openstaat of nog betaald moet worden. Dat is heel praktisch.”Eigenaar Gijs van meubel specialist ShopX

Meer afhandelen met één systeem voor alles

Over fulfilment valt veel te schrijven. Ondanks kleine verschillen tussen bedrijven komen fulfilment processen voor veel groothandels en retailers overeen. Vanuit deze overeenkomsten is Logic4 ontstaan. Alles-in-één webshop & bedrijfssoftware met ruim 500 functies.

Fulfilment speelt hierin een essentiële rol. Enkele voorbeelden van functies zijn:

Of je nou B2B klanten bedient, B2C of beiden… iedereen is gebaat bij solide software. Wat Logic4 kan betekenen voor jullie klanten en fulfilment proces? Vraag vrijblijvend een offerte of demo aan en we helpen je graag verder.

Vrijblijvende offerte    Persoonlijke demo

e-fulfilment-noresize-06

Gerelateerde blogs
9
apr
Wat is ERP? En waar let je op bij ERP selectie?
5
aug
6 kansen voor een magazijn op rolletjes [infographic]
12
jun
Dé 8 ondernemersvragen over een voorraadbeheersysteem
26
mrt
Groothandel boekhouding en administratie
13
mrt
Nieuwe whitepaper: Magazijn op rolletjes
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Gepickt, verpakt,
verzonden en klaar

Tevreden klanten ontstaan door een efficiënt en nauwkeurig (e-)fulfilment proces. Hoe handelen jullie de huidige orders af? Deel het met ons en we vertellen je graag hoe alles-in-één webshop & bedrijfssoftware helpt. Makkelijk gepickt, verpakt, verzonden en klaar dus!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site