Eerst kijken, dan kopen
In dit gastblog van AfterPay lees je alles over achteraf betalen in jouw webshop.
Eerst kijken, dan kopen

Feit of fabel? 5 beweringen over achteraf betalen

Onderstaand gastblog is geschreven door AfterPay.

Eerst je online bestelde producten ontvangen, daarna pas betalen. Voor consumenten een ideale constructie. Webwinkeliers denken daar echter anders over. Ondanks dat achteraf betalen de snelst groeiende betaalwijze is, zijn nog lang niet alle ondernemers overtuigd van de voordelen. In dit blog zetten we 5 beweringen over achteraf betalen voor je op een rijtje.

Feit of Fabel: Je bent verplicht om achteraf betalen aan te bieden

FEIT. Als online ondernemer ben je wettelijk verplicht om de mogelijkheid tot achteraf betalen aan te bieden in je webshop. Sinds 1992 is in de wet vastgelegd dat je geen 100% vooruitbetaling mag eisen in je algemene voorwaarden (Thuiswinkel.org). Hierbij zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste geldt dit alleen voor fysieke producten die door consumenten online gekocht worden. Dus niet voor bijvoorbeeld films of e-books. Ten tweede is het wel toegestaan om maximaal 50% van het aankoopbedrag als aanbetaling te vragen. Zo heb je als verkoper een lager risico dat je je geld misloopt. Ten slotte mag je als webwinkelier kosten doorberekenen aan de klant voor achteraf betalen. Dit mogen alleen de werkelijke kosten zijn die je moet maken om deze betaalmethode aan te bieden.

“Wanneer je klant wordt geconfronteerd met extra kosten kiest hij over het algemeen sneller voor een vooraf-betaalmethode. Let er wel op dat dit voor je klanten ook een reden kan zijn om naar een andere webshop te gaan waar goedkopere achteraf-betaalmethoden worden aangeboden.”
Vincent Romviel op Thuiswinkel.org

Feit of Fabel: Met achteraf betalen moet je continu achter je geld aan

FABEL. Er is inderdaad een klein percentage transacties die niet voltooid worden. Volgens cijfers van Thuiswinkel.org ligt dit tussen de 2 en 3%, afhankelijk van de vorm van achteraf betalen die je hanteert. De vier meest gebruikte vormen zijn:

  1. Creditcardbetaling
  2. Acceptgiro en uitgestelde machtiging
  3. Onder rembours
  4. Achteraf-betaaldiensten, zoals AfterPay

Bij de laatste vorm draag je het volledige financiële risico en de afwikkeling over aan de betaaldienst. Na een betaaltermijn van 14 dagen ontvangt de consument een herinnering om de betaling te voldoen. Blijft de betaling uit, dan wordt een incassotraject gestart. Over de afwikkeling maak je zelf afspraken met de betaaldienst. Maar zeker is dat jij gegarandeerd het orderbedrag krijgt uitbetaald. Want klanten behouden is altijd voordeliger dan nieuwe klanten winnen.

Afterpay Check-out

Feit of Fabel: Klanten komen sneller in financiële problemen door achteraf betalen

FABEL. Een achterafbetaling is een koop op afstand, geen lening of krediet. Als verkoper kun je zelf een kredietcheck doen en kijken of de consument aan zijn betalingsverplichting kan voldoen. Een dergelijke risicocheck is ook een belangrijk onderdeel van betaaldiensten zoals AfterPay. Er wordt onder andere een inschatting gemaakt hoe groot de kans is dat de consument de rekening kan betalen. In de beoordeling wordt meegenomen of hij bij een eerdere bestelling met achterafbetaling de rekening niet heeft voldaan, of er andere betalingsproblemen zijn op het afleveradres en of de klant onder curatele gesteld is. Iedereen is erbij gebaat dat consumenten veilig en verantwoord online kunnen shoppen.

Feit of Fabel: Misbruik is veel groter bij achteraf betalen

FABEL. Net als bij alle vormen van handel komt fraude helaas ook bij e-commerce voor. Er wordt bijvoorbeeld een foutief adres of telefoonnummer opgegeven. Ook al gaat dit vaak om uitzonderingen en zijn de gemoeide bedragen niet altijd hoog, wil je het toch zoveel mogelijk voorkomen. En juist omdat alles digitaal gaat, zijn daarvoor meerdere aanknopingspunten. Om misbruik te verminderen kun je handmatig het leveringsadres controleren via Google Maps en kun je IP adressen van wanbetalers bijhouden. Wil een consument achteraf betalen, maar heb jij gegronde redenen om dit verzoek af te wijzen, dan heb je als verkoper het recht om dit te doen. Door gebruik te maken van betaaldiensten zoals AfterPay ben je er zeker van dat altijd een gegevenscontrole wordt uitgevoerd en voor levering wordt bepaald of de consument in staat is om achteraf te betalen.

Feit of Fabel: Achteraf betalen levert meer omzet op

FEIT. De mogelijkheid om meerdere producten te bestellen om thuis uit te proberen verlaagt de drempel voor consumenten om een order te plaatsen. Ze bestellen gemakkelijker én meer. Wel is het zo dat achteraf betalen meer retouren oplevert. Toch blijkt uit onderzoek van AfterPay dat onderaan de streep, ook na aftrek van de retouren, netto meer verkopen overblijven.

Loyale klanten retourneren meer dan eenmalige kopers. En andersom geldt ook; klanten die een goede retourervaring hebben met jouw bedrijf zijn geneigd om tot 3x meer herhaalaankopen te doen dan klanten die niks hebben geretourneerd.
7 fabels over het retourproces


Over AfterPay

Integratie met AfterpayAfterPay is de bekendste en meest gebruikte achteraf betaalmethode in Nederland. Al 4 miljoen consumenten shoppen met een veilig en vertrouwd gevoel. AfterPay neemt het volledige betaalrisico van de verkoper over, ongeacht of de consument al heeft betaald. Als ondernemer ben je dus verzekerd van uitbetaling. Zo weet je altijd precies waar je aan toe bent en wanneer je welk bedrag ontvangt. Voeg AfterPay toe in de check-out van je Logic4 webshop en groei door!

Meer over AfterPay
Gerelateerde blogs
4
jul
Is multishop eigenlijk geschikt voor ons?
25
jun
Klantenportaal software voor B2B en B2C
12
jun
Dé 8 ondernemersvragen over een voorraadbeheersysteem
3
jun
5 must-haves voor B2B webshops [infographic]
24
mei
Nieuwe whitepaper: Omnichannel succes in 8 stappen
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

De toenemende populariteit van achteraf betalen

Nederland telde in het laatste kwartaal van 2018 12,1 miljoen online shoppende consumenten die in totaal 7,2 miljard euro besteedden. Van al deze online shoppers betaalde 15% minstens een keer met AfterPay. Zowel het marktaandeel als het aantal AfterPay-gebruikers steeg vorig jaar met 25%.

Achteraf betalen in jouw webshop?

Heb je al een Logic4 webshop en wil je ook achteraf betalen aanbieden aan jouw klanten? Of ben je juist al aangesloten bij AfterPay, maar is jouw webshop toe aan vernieuwing? Laat het ons weten via het formulier en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site