Webwinkel of alles-in-één?
Wat het grootste e-commerce event van de Benelux ons leerde? Lees snel meer over ondernemersvragen bij de stand, hoe retourbeleid voor meer omzet zorgt en meer!
Webwinkel of alles-in-één?

B2C en B2B e-commerce bij de Webwinkel Vakdagen 2019

Bestaat B2B e-commerce nog? Wat doet B2C in 2019? Hoe ver zijn webwinkels met integraties? Ook dit jaar stond Logic4 weer op de Webwinkel Vakdagen (WWV19). Het grootste e-commerce event van de Benelux vond alweer voor de 13e keer plaats. Van All the e-commerce you can get! tot Leading in digital commerce.

In dit blog delen we vragen van ondernemers op 23 en 24 januari. Lees hiernaast over de PostNL lessen voor goed retourbeleid en ontvang een gratis whitepaper. Krijg verder een idee van hoe B2B e-commerce verschuift naar B2B2C. Aan het einde volgt een korte terugblik op vorige edities. Heb je de beurs gemist, dan praten we je graag bij!

b2b-ecommerce-04

Geïnteresseerde ondernemers en handelsbedrijven helpen we natuurlijk graag

Vragen en antwoorden bij de Logic4 stand

Op beide dagen was er veel aanloop bij de Logic4 stand. B2C en B2B e-commerce vragen werden gedeeld en het omgaan met massa’s artikelinformatie is voor handelsbedrijven uitdagend. Met andere woorden, de behoefte aan Product Informatie Management (PIM) blijkt groot. Bovendien ondervonden we dat ondernemers worstelen met een veelvoud aan systemen naast de webwinkel. Zo kreeg ook collega Jorgos mee.

“Alles in één, wat betekent dat nou? Veel ondernemers stelden mij deze vraag. Toen ik vertelde dat Logic4 gebruikers geen aparte systemen hebben voor de boekhouding, order management, voorraadbeheer en logistiek bleken zij verrast. En dat terwijl het alles-in-één pakket nog veel meer functies omvat.

Jorgos Thravalos, Business developer

Jorgos was niet de enige aanwezige. Zo kwam collega Dennis in aanraking met een retailer die 7 fysieke winkels had naast de webshop.

“Een bedrijfseigenaar die ik sprak had niet alleen een webshop, maar ook 7 winkels. Hij vroeg mij of Logic4 hiervoor geschikt was. Hoe zit het bijvoorbeeld met kassa’s en betalingen buiten de webshop om? Dit was een belangrijke vraag voor hem. Ik vertelde hem dat Logic4 omnichannel werkt. Of de betaling nou in de winkel met PIN of online via iDEAL wordt gedaan, elke betaling zie je terug in hetzelfde systeem. Ook voor contant afrekenen gaat dit op.”

Dennis de Jong, Managing business consultant

PostNL: Van retourkosten naar omzet

Op WWV dag twee was er de lezing van Stefanie. Zij is Product Owner bij PostNL en sprak over ‘Retouren: Cruciaal voor online succes!‘. Stefanie deelde interessante bevindingen en ervaringen. Ook al kost een retour gemiddeld €12,50, alsnog wordt geadviseerd om retourneren makkelijk te maken. Uit onderzoek blijkt namelijk het volgende. Wanneer de consument gratis kan retourneren worden er meer aankopen gedaan. En klanten komen vaker terug. Tegelijkertijd werd geen effect gevonden bij de hoeveelheid retouren of het nou gratis is of niet. Opvallend is verder dat een lange retourtermijn leidt tot minder retouren. Stil staan bij de vraag ‘Wat is goed retourbeleid?’ kan je dan ook zomaar extra omzet leveren.

Enkele kenmerken van goed retourbeleid zijn:

b2b-ecommerce-02

Stefanie Tempelaars van PostNL sprak over ‘Retouren: Cruciaal voor online succes!’

Sidenote: Met Logic4 worden overal je retouren realtime en correct bijgewerkt. Frontoffice, backoffice en boekhouding zijn namelijk geïntegreerd in één softwarepakket. Hierdoor is altijd sprake van up-to-date financiële overzichten. Meer over retouren en de webshop boekhouding.

B2B e-commerce in de webwinkel

Ook B2B groothandels kunnen nauwelijks om de webwinkel heen. Klanten verwachten hierbij wel een ‘B2C experience’. Deze laatste ervaring werd gedeeld in de Webwinkel Vakdagen lezing van de Eight Lakes Group getiteld ‘Succesvol B2B e-commerce binnen complexe organisatie‘. Ook voor Logic4 is dit geen verrassing meer. Met de beste klantervaring voor ogen zijn verschillende B2B shop functionaliteiten toegevoegd aan Logic4 webshops. Denk bijvoorbeeld aan staffelkortingen, de offerte-aanvraag button en een dealer inlogportaal.

b2b-ecommerce-05

Voorbeeld van de offerte-aanvraag button (voor B2B) in een Logic4 webshop


Meer dan de webwinkel alleen

Zonder backoffice geen succesvolle webwinkel. Frustraties over updates en koppelingen kwamen ook naar voren op de beurs. Annemiek deelt haar ervaring.

“Wat me dit jaar opviel is dat bezoekers in toenemende mate heel bewust op zoek zijn naar een alles-in-één oplossing. Een IT manager bij een groothandel in huishoudelijke artikelen vertelde bijvoorbeeld dat hij nu ontzettend gefrustreerd raakt iedere keer als zijn software een update krijgt. Dat betekent voor hem namelijk dat hij wéér de (maatwerk) koppeling met de webshop moet laten aanpassen, of dat hij liever geen updates draait. En dat terwijl doorontwikkeling juist zo belangrijk is.”

Annemiek Dam, Online marketeer

Gratis whitepaper 15 must-haves groothandel webshops

In deze whitepaper lees je over:
– 4 verschillen tussen B2B en B2C klanten;
– welke 15 factoren onmisbaar zijn voor jouw groothandel webshop;
– hoe jouw webshop platform het fundament wordt voor groei.

Whitepaper ontvangen


“We kwamen Logic4 tegen op een beurs. De uitstraling van de mensen die er stonden en de uitstraling van het pakket sprak ons erg aan. Het is een prima organisatie die heel goed met je meedenkt, soepel is en goed communiceert.”Harold Schurink, Adjunct-directeur KantoorExpert

Waarom wachten tot WWV20?

De Webwinkel Vakdagen in 2020 wil je vast niet missen. Tegelijkertijd ontwikkelt e-commerce zich zo hard dat je liever vandaag dan morgen vooruitgang boekt. Zeker wanneer je omnichannel actief bent en merkt dat er veel tijd verloren gaat door vertraging tussen systemen, slecht functionerende koppelingen en kassasystemen die uitvallen.

Ervaar dat het ook anders kan tijdens een demo van Logic4. Geen wirwar aan systemen meer, maar alles-in-één. Van voorraad-, artikel- en relatiebeheer tot aan PIM en kassa. Van ordermanagement en picken in het magazijn tot aan boekhouding. Bovendien is de webshop inbegrepen zodat aan de voorkant én achterkant elke informatie gelijk is.

Krijg een Logic4 demo
Gerelateerde blogs
16
aug
6 nuttige Google Analytics webshop statistieken
25
jun
Klantenportaal software voor B2B en B2C
3
jun
5 must-haves voor B2B webshops [infographic]
24
mei
Nieuwe whitepaper: Omnichannel succes in 8 stappen
17
mei
Een POS systeem of complete winkelautomatisering?
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Meer weten over WWV19 of alles-in-één?

Misschien sprak je Bjorn, Erwin of Danny al. Weet je ook hoe je e-commerce naar een hoger niveau tilt? Hoe je met alles-in-één veel efficiënter werkt? Deel jouw situatie en we helpen je graag!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site