Webshop performance
Over drie grote performance verbeteringen die zijn doorgevoerd in het webshop platform van Logic4. Bovenop het krachtige, mobielvriendelijke design.
Webshop performance

Drie performance verbeteringen in Logic4

Diverse performance verbeteringen zijn recent doorgevoerd in het webshop platform van Logic4. In dit blog lees je over de aanleiding hiervan en de verbeteringen zelf. Gevolgd door tips waarmee je Logic4 webshops snel houdt. De drie performance verbeteringen zijn:

  • Lazy loading van afbeeldingen
  • Devicespecifiek de webshop laden
  • Versnelde alias functie

“Zie de webshop als een Ferrari, zo uit de fabriek is het een supersnelle auto. Ga je er allerlei vlaggetjes aan hangen (scripts, widgets), dan merk je dit bij de snelheid.”

Aanleiding

In maart 2018 bevestigde Google de overgang naar mobile-first indexing. In juni gaven zij meer opheldering nadat veel verwarring was ontstaan (Barry Schwartz, Search Engine Land). Logic4 klanten verdienen solide software. Daarom hebben we de ontwikkelingen nauwlettend gevolgd en zijn we hier zorgvuldig mee omgegaan. Er is immers meer dan Google alleen, maar we mogen Google zeker niet onderschatten.

Mobile-first indexing, wat betekent het nou eigenlijk?
Bij mobile-first indexing gaat Google primair uit van de mobiele versie van websites. Daar waar voorheen desktop het uitgangspunt was. Organische zoekresultaten worden gerangschikt op basis van mobiele websitepagina’s. Pagina’s die gecrawld zijn en in aanmerking kwamen voor indexering.

“Mobile-first indexing means that we’ll use the mobile version of the page for indexing and ranking, to better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.”
Fan Zhang, Software Engineer bij Google

Performance is een factor die veel belangrijker is geworden door mobile-first indexing. Een andere factor was altijd al belangrijk, namelijk de mate waarin een pagina aansluit op de zoekvraag van de gebruiker. Dit laatste heb je vooral zelf in de hand. Voor eerstgenoemde heeft Logic4 verbeteringen doorgevoerd. Zo spelen we in op de laatste ontwikkelingen. Tijdig, adequaat en veilig. We lichten de verbeteringen graag voor je toe.

Verbetering 1: Lazy loading van afbeeldingen

Lazy loading van afbeeldingen is de eerste performance verbetering. De echte conversiespecialist weet waar ‘boven de vouw’ en ‘onder de vouw’ voor staat. Niet iedereen is hier echter mee bekend. Wel staan deze begrippen centraal bij lazy loading. Daarom leggen we ze even voor je uit. Met ‘boven de vouw’ wordt het webshop deel aangeduid dat direct zichtbaar is op je scherm zonder dat naar beneden is gescrold. ‘Onder de vouw’ betreft het overige, vaak grotere deel. Bij lazy loading worden webshop delen sequentieel ingeladen. Met andere woorden; items ‘boven de vouw’ worden als eerste geladen, items ‘onder de vouw’ pas later. Voorheen gebeurde dit tegelijkertijd. Lazy loading heeft een positief effect op je indexering in Google, mits je ook netjes alt-teksten hebt ingevuld die afbeeldingen omschrijven.

Verbetering 2: Devicespecifiek de webshop laden

De tweede performance verbetering is gericht op devices. We zien de webshop vaak als één geheel. Vanuit performance en technisch oogpunt werkt dit echter niet zo. Er bestaan meerdere devices waarmee gebruikers de webshop bezoeken. Hierachter bestaan verschillende delen voor desktop, mobiel en tablet. We maken het niet complexer dan het is. De doorgevoerde verbetering houdt in dat alleen webshop delen worden geladen die aansluiten bij het device van de gebruiker. Voorheen werd bij ieder webshop bezoek elk deel geladen (ook al zag je dit misschien niet). Dit is nu dus anders en afgestemd op desktop, mobiel of tablet.

Verbetering 3: Versnelde alias functie

De Website Alias functie in Logic4 maakt het mogelijk om een extra URI toe te kennen aan pagina’s. Een voorbeeld zegt meer. Een URL met een URI waarin /categorieen/54/… of /artikel/2016/… wordt genoemd kan worden gewijzigd. Na een wijziging wordt de oorspronkelijke URL geredirect naar de nieuwe, zelf gekozen URI. Je ziet dan bijvoorbeeld /kunststof-design-stoel/ als URI in plaats van /artikel/2016/kunststof-design-stoel/ voorheen. Zodra in grote mate website aliassen werden aangemaakt vroeg dit om veel performance. Door herschreven code en betere caching hebben we deze vraag kunnen inperken.

Tips voor Logic4 klanten

Als klant bij Logic4 heb je tevens zelf invloed op de performance van je webshop. Tips om je webshop performance hoog te houden zijn:

  1. Bestandsformaat van afbeeldingen klein houden. Door het bestandsformaat van afbeeldingen op jouw CMS-pagina’s zo klein mogelijk te houden, stimuleer je webshop performance. Als ieder plaatje op een pagina 10MB groot is, dan is het onmogelijk om de volledige pagina snel te laden. Afbeeldingen kun je makkelijk comprimeren naar een kleiner formaat. Bijvoorbeeld door afbeeldingen op te slaan als .JPEG (met Photoshop) en/of hiervoor tools te gebruiken als tinyjpg.com. Afbeeldingen die je uploadt bij artikelpagina’s worden automatisch al door Logic4 gecomprimeerd.
  2. Aanvullende scripts beperken. Door zo weinig mogelijk extra scripts toe te voegen aan je shop waarborg je de snelheid. Ga na welke eigen custom scripts of third party scripts je hebt draaien en hoeveel langzamer deze jouw shop maken. Op externe scripts heeft Logic4 geen invloed. Deze zijn ook niet noodzakelijk voor het functioneren van jouw Logic4 webshop. Denk aan scripts voor conversie optimalisatie, affiliate marketing en payments. Scripts zoals tracking codes voor Google Analytics & Ads kan de consultant voor je activeren en hoeven niet buiten Logic4 om te draaien.
  1. iFrames en widgets verminderen. iFrames worden gebruikt om content van andere websites in te laden in jouw shop. Denk aan YouTube video’s. Widgets zie je vaak terug bij de vertoning van klantbeoordelingen. Overweeg om iFrames te beperken en klantbeoordelingen op te halen via een betaalde XML feed. Dit in plaats van gratis, externe widgets. €100 per jaar is een richtprijs die klantbeoordelingen aanbieders hanteren voor toegang tot de XML feed. Hierbij worden aanvullend development werkzaamheden van Logic4 gevraagd. Voor KiyOh zijn deze verwerkt in een bestaande Lisa-wens die staat ingepland voor sprint 66.
  2. Menu-items en -niveaus beperken. Performance van je shop hangt mede af van hoe je menu is ingericht. Invloed hierop uitoefenen kan door rekening te houden met het aantal menu-items en -niveaus. Een 10 lagen diep menu vraagt in de regel om meer performance dan een menu dat tot 3 lagen diep gaat. Naast performance voordelen zorgen minder lagen er tevens voor dat bezoekers makkelijker door je webshop heen navigeren. Vaak met meer conversies als resultaat.

Samen vooruit

Webshop performance is belangrijk. Tegelijkertijd is niet elke branche hetzelfde. Veel factoren spelen een rol bij het behalen van webshop succes. Strategisch slimme keuzes komen tot stand vanuit een breed gezichtsveld. Rekening houdend met zowel performance als doelgroepen, marketing, content, klantenservice, concurrentie en meer. Stilstand is achteruitgang. Daarom ontwikkelen Logic4 webshops zich door naast de stappen die je zelf zet. Zo gaan we samen vooruit.

Gerelateerde blogs
2
mei
Feit of fabel? 5 beweringen over achteraf betalen
10
jan
Welk webshop CMS is geschikt voor ons?
20
dec
Een betrouwbare webshop is meer dan een keurmerk logo
10
sep
Hoe omnichannel software het jou 7x makkelijker maakt
28
aug
De 10 beste voordelen van alles in één systeem
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site