Succes in het buitenland
8 factoren waarmee je internationaal meer e-commerce succes haalt
Succes in het buitenland

De internationale webwinkel en CrossBorder E-commerce 2018

Een internationale webwinkel start je niet zomaar. Bij Logic4 blijven we graag op de hoogte van de laatste trends. Daarom waren we ook dit jaar weer aanwezig op het CrossBorder E-commerce event. We delen graag de lessen die we hebben geleerd vanuit verschillende presentaties*. In het kort gaan we in op consumentenvertrouwen en de volgende 8 factoren.

8 factoren waarmee je meer succes uit je internationale webshop haalt

Vertrouwen bij de internationale webwinkel

Onderschat vertrouwen niet wanneer je met een internationale webshop gaat ondernemen in het buitenland. Tijdens het CrossBorder event deelde onderzoeker Sjoukje Goldman* (Promovendus bij het Centre for Market Insights, Hogeschool van Amsterdam) verschillende bevindingen. Dit vanuit onderzoek naar Cross-border Strategy & Success‘. Met name in Scandinavische landen, Oost-Europa en Zuid-Europa zijn er behoorlijke verschillen in consumentenvertrouwen tussen online shoppen in binnen- of buitenland. Een visualisatie hiervan zie je terug op de afbeelding.

Sidenote: Landgebonden top level domains, zoals .nl, .be, .de, .fr of .co.uk, vergroten het vertrouwen in internationale webwinkels.

internationale webwinkel-02Klik op de afbeelding om te vergroten

1. Naar het Engels of meer talen?

Voor een internationale webshop kost de vertaalslag naar het Engels meestal minder inspanning. Vertalen naar het Duits, Frans, of Tsjechisch is daarentegen al snel een grotere uitdaging. Daarom is het erg interessant om te weten of vertalen naar meerdere talen nou nut heeft. In eerdergenoemd onderzoek naar ‘Cross-border Strategy & Success’ werd onder meer het effect gemeten tussen binnen- en buitenlandse prestaties. Dit van voorgenoemde talen op 5 KPI’s. Deze indicatoren waren: conversieratio, online omzet, gemiddelde waarde van het winkelmandje, aantal terugkerende klanten en percentage van retouren. Uit het onderzoek blijkt dat vertalen naar meerdere talen significant verschil maakt. Kortom, vertalen heeft zeker zin.

2. Een valutaswitch, loont het?

Naast meerdere talen is onderzocht in hoeverre het switchen tussen valuta’s loont. Meer specifiek de benoeming van artikel- en/of dienstprijzen in €, £, $, lei en ¥. Daar waar een effect op omzetstijging is waargenomen, was er geen stijging in conversieratio. Overall waren verschillen tussen wel of geen valutaswitch over de grote lijn kleiner dan bij de toepassing van meer talen. Zodoende wordt geadviseerd om eerder te kiezen voor meer talen dan de switch te maken naar meerdere valuta’s.

“Online verkopen naar het buitenland leiden gemiddeld tot een verkoopstijging van 10 procent. DHL verwacht dat crossborder e-commerce tot 2020 tweemaal zo snel zal groeien als binnenlandse verkopen.”
Ferdi den Bakker, Logistiek.nl

3. Duitsland en de invloed van keurmerken

Tijdens het CrossBorder E-commerce event werd in meerdere presentaties Duitsland aangestipt. Zo is het voor sommige handelsbedrijven interessant om vlak over de grens bij Duitsland actief te zijn. Logistiek speelt hierbij een belangrijke rol. Hiernaast biedt Beieren als grootste deelstaat van Duitsland interessante kansen voor internationalisering. Zodra je handel gaat drijven in Duitsland is het slim om rekening te houden met de cultuurverschillen. Duitse consumenten blijken sneller en vaker te kopen bij een grote bekende speler of een bedrijf dat zij beschouwen als ‘vriend/goede kennis’. Denk bij dit laatstgenoemde aan bedrijven waar zij eerder van gehoord hebben en/of al een positieve ervaring mee hebben gehad. Dit verklaart mogelijk waarom keurmerken het in Duitstalige webshops goed doen. Één spreker gaf aan dat het aantal verkopen sterk steeg nadat zij meer keurmerken aan de webshop hadden toegevoegd. Dit gaf aanleiding om nog scherper te kijken naar niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit van de verschillende keurmerken en keurmerken an sich.

4. Hoe wil men laten bezorgen en betalen?

Naar ‘postorderbedrijven duitsland’ wordt gemiddeld 260 keer per maand gezocht. Maar er is niet één Duits postorderbedrijf, er zijn er meerderen. Denk bijvoorbeeld aan Duits postorderbedrijf Klingel of Neckermann. Het is interessant om te zien welke logistieke partners zij inzetten voor bezorgdiensten zoals Deutsche Post, Hermes of Post Modern. Hiernaast is ook DHL in Duitsland erg bekend, zeker als dochteronderneming van Deutsche Post DHL. Niet alleen keurmerken, maar ook bekende bezorg- en betaalmethoden zullen het vertrouwen in je webshop onder Duitse consumenten vergroten. Het wordt dan ook aanbevolen om deze zorgvuldig te kiezen.

Uiteraard is er meer dan Duitsland alleen. Zo blijkt vooral in Oost-Europa Cash On Delivery een manier van betalen te zijn die door veel inwoners daar wordt gewaardeerd. Meer specifiek komt dit erop neer dat je niet (vooraf) online betaalt voor je bestelling, maar bij bezorging contant betaalt aan de chauffeur.


internationale webwinkel-03Meer weten over Cross Border E-commerce? Ontvang de gratis whitepaper over hoe Nederlandse shops over de grens presteren, 10 tips, waarin Nederland verschilt en meer!

Gratis Whitepaper

5. Maar alles is al geoptimaliseerd. Fout!

SEO en SEA staan nooit stil. Anders gezegd, zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Een spreker van het event benadrukte de waarde van het gebruik maken van zoekwoordbevindingen bij ads in Duitsland voor zoekmachine optimalisatie. Zo kan het slim zijn om pagina’s te optimaliseren voor zoekwoorden die minder volume hebben, maar eerder (meer) conversies hebben opgeleverd. Het blind staren op enkel de hoogste zoekvolumes is kortzichtig. Zeker met de concurrentie van nu. Een strategie gericht op maximaal aanwezig zijn bij zoekopdrachten die de hoogste omzet én ROI opleveren heb je dan meer aan.

Sidenote: Meer inzicht in zoekvolumes en een slimme SEO en SEA strategie? Overweeg om de Online marketing scan af te nemen.

6. Hoe om te gaan met retouren en productomschrijvingen?

In een eerder blog schreven we al over micro- en macroconversies. Een eenzijdige focus op transacties (macroconversies) is erg gevaarlijk. Bij je internationale webshop is het extra belangrijk om ook stil te staan bij het gedrag vóór een transactie (microconversies). Denk bijvoorbeeld aan bezoeken van de pagina met retourproces informatie. En het vervolggedrag. Haken veel bezoekers af na retourinformatie te hebben gelezen of niet? Transparantie over hoe producten te retourneren neemt een mogelijke drempel weg voorafgaand aan een bestelling. Of deze informatie beschikbaar is in de specifieke taal of alleen in het Engels maakt een wezenlijk verschil. En beschikken jouw producten over rijke productinformatie in de specifieke taal of niet? Ook dit heeft vaak enorme impact op de omzet.

7. Social media share

Facebook, LinkedIn & Twitter kennen we allemaal. Maar niet in ieder land heeft elk kanaal evenveel invloed. Voor je internationale webshop is het slim om je te verdiepen in populaire social media per land. Zo is in Frankrijk (ook) Shapr populair. Een network-app voor professionals. In Roemenië wordt Pinterest sterk gewaardeerd en in Rusland is VK de tegenhanger van Facebook. In het ‘Instagram tijdperk’ waarin we inmiddels leven biedt de inzet van social media veel (extra) kansen. En hoewel zoekmachines niet onder social media vallen, biedt Baidu (de grootste zoekmachine van China) ook zeker mogelijkheden.


Meer video’s over de internationale webwinkel.

8. Geef je merk(en) de tijd

In Nederland heb je misschien veel naamsbekendheid. Dit biedt echter geen garantie voor succesvol verkopen in het buitenland. Geef inspanningen de tijd en bouw aan de naamsbekendheid van je merk(en) in het buitenland. Overweeg om (lokale) influencers in te zetten voor een brand awareness campagne. Naarmate potentiële klanten in het buitenland je vaker herkennen raken ze meer vertrouwd met je merk(en). Succes in het buitenland gaat gepaard met inspanningen testen en de tijd geven. Overhaast conclusies trekken wordt geen enkel bedrijf beter van.

Meer succes in het buitenland?

Ondernemen in het buitenland brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Het is niet iets wat je zomaar erbij doet. Zodra je besluit om financiële middelen hiervoor beschikbaar te stellen, wil je ook dat deze slim worden besteed. Zelfs als het gaat om relatief dichtbij ondernemen in Duitsland. Verkopen in het buitenland vraagt om een professionele aanpak. Afgeleid van dé 8 factoren waarmee je meer succes uit je internationale webshop haalt komen deze 5 lessen goed van pas:

  1. Vertaal naar meer talen dan alleen het Engels. Het loont significant meer dan een valutaswitch;
  2. Onderschat landgebonden keurmerken, bezorg- en betaalmethoden niet. Ze maken wezenlijk verschil voor succes of mislukking;
  3. Succesvolle zoekmachine ads zijn ook voor SEO waardevol. Je bent nooit ‘uitgeoptimaliseerd’, in welk land dan ook;
  4. Transparant zijn over retouren en producten drijft verkoop. Hoe minder drempels, hoe meer buitenlandse aankopen;
  5. Social media invloed per land loopt uiteen, verdiep je hierin. Inzet van influencers kan helpen om  je naamsbekendheid te vergroten.

Meer lezen:

  1. Cross-border Strategy & Success (Dr. Jesse Weltevreden, Sjoukje Goldman MSc, Julia Keuter BA)
  2. CrossBorderevent.nl/presentaties/
  3. Dashboard The State of Cross-border Ecommerce in Europe (CMIHvA)

*Wij danken alle betrokkenen voor het wederom interessante CrossBorder Event (2018). In het bijzonder Thuiswinkel.org en sprekers Sjoukje Goldman (Hogeschool van Amsterdam), Marc Scholten (Beerwulf) en Andreas Giese (Dexport).

Gerelateerde blogs
16
okt
E commerce logistiek en het omgaan met 5 logistieke trends
25
sep
Logic4 op ICT & Logistiek 2018
10
sep
Hoe omnichannel software het jou 7x makkelijker maakt
14
aug
Welke webshop conversie telt nou echt?
30
jul
Omni-channel retailing
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

E-commerce succes internationaal

Voor internationale verkoop is een Logic4 webshop met backoffice een krachtig middel. Onder meer verschillende BTW-tarieven stel je eenvoudig in. Bestaande klanten zijn reeds actief in diverse talen en landen zoals België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Zwitserland. We vertellen je graag meer!

Zoek door onze site