Uw webshop internationaal uitbreiden
Dit zijn de verschillen tussen Nederland en België, Frankrijk, Scandinavië, VK en de VS.
Uw webshop internationaal uitbreiden

Cross border e-commerce: verschillen in Europa

Online zakendoen over de grens. Voor veel ondernemers een wens, maar ook een angst. Want waar moet u allemaal rekening mee houden? Hoe zijn zaken in andere landen geregeld? En wat willen consumenten eigenlijk? Wij bezochten het Cross Border E-commerce event om dit te onderzoeken. In dit blog zetten we voor een aantal landen op een rijtje waarin ze overeenkomen met Nederland en waarin ze juist verschillen als het gaat om e-commerce. Lees ook het blog over Duitsland.

België

Het makkelijke aan België is dat de helft van het land dezelfde taal spreekt. Daarom wordt België vaak niet als aparte markt gezien, maar geldt de Nederlandse webshop als verkooppunt voor de Vlamingen. Zo ook bij Donzendekbed.nl. Eigenaar Rien Stierman vertelt dat bestellingen vanuit België goed zijn voor 25% van de opbrengst uit de Nederlandse shop.

Volgens Reinoud Haal van Bloomon vergt België echter een lokale aanpak. “Het is bijvoorbeeld absoluut nodig om Bancontact aan te bieden als betaalmethode. Ook moeten dingen anders overgebracht worden. Belgen willen een product veel meer fysiek voor zich zien voordat ze bereid zijn tot aankoop over te gaan.”

“Behandel België niet als het kleine broertje van Nederland.”
Reinoud Haal, Global Head of Growth bij Bloomon

Frankrijk

La douce France is naast een fijn vakantieland ook een groeiende e-commerce markt. Het percentage e-commerce omzet ten opzichte van het aantal bewoners mag relatief gezien dan nog wat achterlopen op bijvoorbeeld de UK en Duitsland, maar door de grootte van het land is er in absolute zin een heel grote markt voor e-tailers. Een veelgehoorde uitdaging in Frankrijk is het transport. Exporteren naar Frankrijk is duurder en levertijden zijn langer vanwege de grote afstanden. Om dezelfde reden zijn pick-up points – als alternatief bezorgadres of als iemand niet thuis is – daar eerder een last dan een zegen. “Als de klant niet thuis is bij bezorging en hij het product 50 kilometer verderop moet ophalen bij een pick-up point, dan is dat vrij vervelend.”

Waarin verschillen Franse consumenten van andere landen? De ervaring van Etrias leert dat de Fransen wel belang hechten aan reviews op bedrijfs- en productniveau, maar niet zozeer aan keurmerken. Eigenaar Stan Verhoeven licht toe: “We hebben in onze Franse shop conversietests gedaan met en zonder keurmerken. Daaruit bleek dat er geen significante verschillen waren. Keurmerken gebruiken we daar dus niet meer expliciet.”

Scandinavië

Nederland wordt op andere gebieden soms al samengenomen met Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. Door de taalbarrière is Noord-Europa misschien niet uw eerste gedachte om producten te gaan verkopen. Maar consumenten in deze landen zijn gewend om online te bestellen en hun aankoopproces is vergelijkbaar met de onze.

“De Nordics zijn groen gericht en lijken op de Nederlandse klant.”
Jeroen Adriaans, CEO Bamigo

Waarmee moet u rekening houden om in Scandinavië goed te scoren? Volgens Bamigo letten de noordelijke landen erg op duurzaamheid en groen geproduceerde producten. In Nederland is dit ook al een beetje het geval, maar is prijs nog steeds belangrijker. Bloomon haalt nog een grappig voorbeeld aan van een referral programma in Denemarken. Hierbij konden klanten punten sparen en inwisselen voor leuke interieurartikelen. Dit werkte goed in Nederland en België, maar stootte de Denen tegen het zere been – ze kregen reacties zoals “Don’t give me interior advice. I’m Danish.”

Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten

Wat Brexit gaat betekenen voor de handel naar het Verenigd Koninkrijk, daar is eigenlijk nog weinig over bekend. De Engelse taal is voor de meeste bedrijven in ieder geval geen probleem. Dat maakt communiceren met lokale partijen en klanten makkelijker. De Britten gaan over het algemeen voor producten van goede kwaliteit, maar volgens Reinoud Haal van Bloomon is het feit dat zijn bloemen uit Nederland komen geen voordeel voor de Britten. Het gaat hen er met name om dat ze vers zijn en lang meegaan.

Bij Downduvet.co.uk (de Engelse versie van Donzendekbed.nl) werkt het echter wél dat de producten ‘made in Germany’ zijn. De Britse tak van het bedrijf van Rien Stierman werkt vanonder de Duitse GmbH. Daarnaast bereiken ze vanuit het Verenigd Koninkrijk met hun webshop ook de Verenigde Staten en Hongkong. Het verschil in verzendkosten neemt het bedrijf op zich. De hoge marge op de producten maakt het mogelijk om deze service te bieden. Een goede manier om klanten wereldwijd te bereiken, zonder verstrikt te raken in het web van Amerikaanse en Aziatische regelgeving. Aandachtspunt is wel dat Amerikanen een andere maataanduiding gebruiken. Verkoopt u dus producten waarbij de afmeting belangrijk is, benoem dan naast centimeters ook de maat in inches. Of plaats er een omrekentabel bij. De stap naar klanten aan de andere kant van de Atlantische oceaan is zo dichterbij dan u denkt.

Klaar voor cross border met Logic4 E-commerce

Een betrouwbaar webshop platform met geïntegreerde backoffice zoals de Logic4 Commerce Suite geeft u een stevige basis voor e-commerce succes over de grens. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden. Vraag meer informatie of een vrijblijvende demo aan!

  • Moderne webshop met B2B en B2C functies
  • Geschikt voor multi-shop, multi-language & multi-currency
  • Naadloos geïntegreerd met Logic4 backoffice
  • Altijd werken met de nieuwste versie

Vraag meer informatie of een vrijblijvende demo aan

Gerelateerde blogs
19
sep
Cross border e-commerce: Duitsland
24
jul
Cross border E-commerce: Hoe doet Nederland het?
19
jun
Webshop vertaling – een goede inventarisatie is het halve werk
11
mei
Volop groeimogelijkheden met e-commerce
11
apr
Logic4 is E-Commerce Partner van het Jaar
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site