Gezond blijven verkopen
Hoe ga je als handelsbedrijf goed om met de corona-maatregelen? Enkele tips voor jouw webshop, winkel en magazijn.
Gezond blijven verkopen

Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven

Nu steeds meer fysieke winkels vanwege alle corona-maatregelen hun deuren (tijdelijk) hebben gesloten wordt de positie van webwinkels in ons dagelijks leven extra benadrukt. Sectoren als mode en reizen krijgen harde klappen te verwerken. Daarentegen zien verkopers van gezondheidsproducten, sportartikelen, doe-het-zelf materiaal en home-office inrichting volgens Thuiswinkel.org een groei van vele tientallen procenten. Als retailer of groothandelaar probeer je zo veilig en effectief mogelijk je klanten te blijven bedienen. In dit artikel hebben we enkele tips verzameld die je kunnen helpen om jouw klanten te informeren en te behouden.

“Webwinkels en fysieke winkels met afhaalpunten kunnen in een lockdown-situatie een vitale rol spelen.”
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en president van Ecommerce Europe

Voorbeeld poster retail coronaWinkel/showroom

Is jouw winkel of showroom nog (gedeeltelijk) geopend? Dan is de veiligheid en gezondheid van zowel jouw medewerkers als klanten prioriteit nummer één. Mogelijke maatregelen:

Webshop

Wil je jouw inspanningen (meer) richten op online verkoop? Maar moet je op dit moment meer werk doen met minder mensen? Dan is informeren het codewoord. Beloof niks wat je niet kunt waarmaken. Informeer (potentiële) klanten over alle wijzigingen: Algemene maatregelen die jij als bedrijf neemt, gewijzigde openingstijden, voorraadstatussen, langere levertijden, vertraagde bezorging, drukkere klantenservice en het retourbeleid.

Voorbeeld corona bericht op webshop homepage banner
Voorbeeld van een melding van gewijzigde openingstijden in een homepage banner

Verschillende plekken om klanten te informeren:

  1. Een bericht in een pop-up. Zie ‘Instelling cookie melding webshop’
  2. Melding op de homepagina of USP balk. Zie ‘CMS items aanmaken’
  3. Blog met uitgebreidere uitleg. Zie ‘Website nieuws sectie aanmaken’
  4. Tekst op de Contactpagina. Zie ‘CMS items aanmaken
  5. Voorraadteksten op artikelpagina’s. Zie ‘Voorraadweergave instellen op de webshop’
  6. Automatische e-mail na een bestelling. Zie ‘E-mail templates aanmaken en beheren’

Overige tips voor webshops:

Marketplaces

Enkele marketplaces hebben hun eigen maatregelen aangekondigd waarmee je rekening moet houden als verkoper. Bol.com heeft specifieke productgroepen, zoals desinfectiemiddelen, dichtgezet voor nieuwe aanbieders en voert extra controles uit op het assortiment. Oneerlijk geprijsde producten worden geweigerd. Daarnaast mag je in artikelteksten niet refereren naar het coronavirus. Bekijk de maatregelen van Bol.com. Amazon houdt in haar eigen magazijnen plaats vrij voor medische en dringende, dagelijkse producten. De verkoop van niet-essentiële producten gaat wel door, maar het kan zijn dat de voorraden eerder opraken of dat je ze als verkoper rechtstreeks naar de klant moet verzenden.

Magazijn

Bij sommige bedrijven heerst nu een vergelijkbare drukte als met Black Friday of voor kerst. Een flinke uitdaging wat betreft personeel, voorraad en organisatie!

Belangrijke bronnen voor het laatste nieuws

Logic4 alles in een webshop en bedrijfssoftwareOver Logic4

Met Logic4 heb je één systeem voor al je bedrijfsprocessen. Orders vanuit de webshop, winkel/balie en andere kanalen komen op één centrale plek binnen. Artikelinformatie pas je aan in de backoffice en staat direct online. Voorraad wordt automatisch bijgewerkt, waardoor je nooit meer ‘nee’ hoeft te verkopen. Facturen worden automatisch verstuurd naar de klant en komen direct in de boekhouding. Via de API zijn de belangrijkste marketplaces, betaalproviders en vervoerders aangesloten. In totaal zorgen 500+ functies ervoor dat jij in deze drukke tijden continu het overzicht houdt. Ben jij ondernemer en is jouw handelsbedrijf toe aan meer rust en efficiëntie? Vraag dan nu een persoonlijke demo (op afstand) aan.

Bekijk alle functies >

Ontvang een demo >

Gerelateerde blogs
12
nov
Een feestdagenseizoen als nooit tevoren…
27
okt
6 tips om je Black Friday webshop actie te versterken
12
okt
Omnichannel B2B verkopen – 5 vragen & antwoorden
18
sep
Website migreren? 30 zaken die je niet wilt vergeten
25
aug
De 5 grootste uitdagingen bij ordermanagement [infographic]
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site