B2B webshop valkuilen
De 6 grootste valkuilen die elk handelsbedrijf liever vermijdt. Hoe je B2B webshop(s) future proof inricht: B2B2C!
B2B webshop valkuilen

6 B2B webshop valkuilen en hoe ze te vermijden

De B2B webshop wordt steeds belangrijker. De detailhandel behaalde afgelopen jaar maar liefst 21,9% meer omzet vanuit online dan in 2016 (Ecommercenews.nl). Groothandels zien we eveneens meer omzet draaien, maar de toename begin 2018 was met 1,9% de laagste toename in twee jaar (Nu.nl). Krijgt de B2B webshop wel voldoende aandacht?

Annemiek deelde eerder een interessant blog over de verschillen tussen B2B en B2C webshops. Dit blog helpt je ontdekken welke 6 valkuilen snel ontstaan bij B2B shops. Opgevolgd door praktische tips om ervoor te zorgen dat je bij B2B ecommerce met de tijd mee gaat. En je niet voor toekomstige verrassingen komt te staan.

1. De B2B webshop is niet schaalbaar

Een forse groei in het aantal orders via de B2B webshop, een sterke toename in omzet. Mooi toch al die B2B ecommerce, zou je denken. Maar medewerkers zijn steeds drukker met het bijwerken van de voorraad, het plannen van ritten en het opvolgen van leveringen. De online administratie kost inmiddels zoveel tijd dat de groei in orders een stuk minder plezierig is geworden. Het blijven leveren van uitstekende service wordt alsmaar lastiger. Kortom, de webshop en online afhandeling blijkt onvoldoende schaalbaar.

Een krachtig B2B systeem heeft een webshop integratie gelinkt aan functies die voor schaalbaarheid zorgen. Artikelbeheer software is hier een mooi voorbeeld van. Ook wel Product Informatie Management of PIM systeem genoemd. Elk productgegeven wordt hiermee centraal beheerd. En elke wijziging wordt automatisch doorgevoerd, zowel in de shop, bij de voorraadstatus als in de boekhouding. Wil je meer weten over PIM? Ontvang dan onze gratis whitepaper.

Gratis whitepaper PIM

Het Order Management Systeem (OMS) is een andere functie die voor efficiëntie zorgt. Denk aan webshop bezoekers die zelf offertes opstellen en automatisch orders aanmaken. Geen tussenkomst per telefoon is meer benodigd. Denk aan UBL facturen die rechtstreeks naar de boekhouding gaan. En ook verzamelfacturatie valt hier o.a. onder.

“Onze relatie met Logic4 is een bouwsteen gebleken voor structurele groei in Nederland en Europa. De webshop heeft zeker aan die groei-impuls bijgedragen.”Frank Kortenschijl, Directeur Clean Air

2. Geen optie voor (staffel)kortingen

B2B ecommerce klanten zijn geneigd om meer te bestellen zodra (staffel)kortingen worden aangeboden. Maar niet elke B2B webshop integratie heeft deze optie. Bij een gebrek hieraan loop je al snel honderden euro’s omzet mis.

Een voorbeeld van hoe het wél kan is Ventilatieland. Deze Logic4 klant kiest ervoor om een cashbackformulier in te zetten. Een andere manier is de hieronder afgebeelde “Stuur mij een offerte” button van Eska Filtertechniek. Ongeacht de vorm is de optie voor kortingen een belangrijke functie. Bij grote afnames door B2B klanten zijn kortingen gewenst en helpen deze bovendien om loyale en langdurige klantrelaties op te bouwen.
b2b-webshop-staffelkorting-offerte-aanvraag

3. Cross-border support ontbreekt

Na jarenlange activiteit blijkt Nederland te klein. Per e-mail en telefoon stroomden al behoorlijk wat orders uit het buitenland binnen. En de potentie voor internationaal zaken doen is groot. Hier speel je als groothandel of detailhandel graag op in. Een buitenlandse vestiging is vaak de vervolgstap. De webshop vraagt vervolgens om een vertaling. Tijdens dat proces blijken afwijkende btw percentages niet in te stellen. En hoewel de Euro € in veel landen wordt gehanteerd, blijken ook prijsaanduidingen in Britse pond £, Amerikaanse Dollar $ en/of Japanse Yen ¥ niet beschikbaar. Kortom, je webshop software is minder klaar voor cross border e-commerce dan gehoopt. Herkenbaar? In dat geval is het slim om te profiteren van de whitepaper over de 10 belangrijkste tips voor cross-border e-commerce.

Whitepaper Cross-border e-commerce

Let bij de inrichting van de B2B webwinkel niet alleen sterk op buitenlandse regelgeving, valuta’s en een ander domein. Future proof webshop software houdt ook rekening met andere betaalmethoden en koppelingen, bezorgdiensten, douanekosten en cultuurverschillen.

4. Verschillen in voorraadstatus per kanaal

B2B klanten hebben de behoefte om makkelijk bij één partij terecht te kunnen voor een volledig assortiment. Gemak en snelheid gaan vaak boven prijs. Lang niet elke B2B webwinkel biedt gemak. Het systeem heeft moeite met voorraadmutaties. En de weergave van voorraadstatussen ontbreekt. Het risico bestaat dat zodra een grote bestelling is geplaatst, achteraf blijkt dat er onvoldoende op voorraad is. Vertraging is een nadelig gevolg. En erger nog, als er geen nabestelling mogelijk is blijft je B2B klant teleurgesteld achter.

“Één van de huidige trends, ook in de technische branche, is de overgang van multichannel naar omnichannel. Uiteindelijk moeten je klanten centraal gezet worden, de kanalen bewegen om hen heen.”
Bernadette van den Hooven, Redacteur Twinkle Magazine

Zorg ervoor dat je B2B webwinkel de actuele voorraad per product weergeeft. En dat je systeem voorraadmutaties aan kan. Wanneer voorraad ook per filiaal of showroom getoond wordt, bied je jouw klanten optimaal gebruiksgemak. Wil een klant een bestelling zelf afhalen, dan is bekend welke locatie het wel/niet op voorraad heeft. Zinloze ritten zit geen enkele klant op te wachten. Terwijl wachten op een nieuwe levering dan misschien toch de beste keuze is.

5. Zwakke mobiele bruikbaarheid

Je B2B webwinkel ziet er aantrekkelijk, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk uit. Vanaf je laptop ben je diep onder de indruk. Toch zegt dit onvoldoende over mobiele bruikbaarheid. Althans zoals Google hier naar kijkt. Met een mobiele laadtijd van 4 seconden (of langer) heb je vaak al een achterstand op concurrenten. Mogelijk het gevolg van afbeeldingen met te groot bestandsformaat. Slecht leesbare tekst op mobiel en tikelementen te dicht bij elkaar zijn andere missers.

Mobiele bruikbaarheid is een onderdeel waar Google steeds meer nadruk op legt. Vermoedelijk is ‘mobile-first indexing‘ je nog niet bekend. Hierbij komt het erop neer dat Google je positie in gratis, organische zoekresultaten sterk(er) laat afhangen van hoe je B2B webshop presteert op mobiel. En dit gaat verder dan hoe mooi het er (op desktop) ook uit ziet. Voor een makkelijke eerste test op mobiele bruikbaarheid kun je gebruik maken van Google’s PageSpeed Insights Tool. Je laten adviseren door een expert is verstandige vervolgstap.

6. Geen B2C functionaliteit

In 2014 werd al geschreven over groothandels en merken die in de B2C handel stappen (Erwin Boogert, Emerce). Tegenwoordig zien we B2B en B2C alleen maar meer verweven met elkaar raken. De digitale wereld heeft de markt veranderd. En een webshop integratie zonder B2C functionaliteit is een groot gebrek.

De termen B2B en B2C zullen niet snel verdwijnen. Maar bij omzet vanuit B2B ecommerce is het maar de vraag of er altijd een B2B klant heeft besteld. Ook consumenten bestellen steeds vaker bij groothandels. Uiteindelijk heb je altijd met mensen te maken, of je nou aan bedrijven of aan eindklanten verkoopt. Naarmate de wereld digitaliseert voegen B2B- en B2C-tactieken zich steeds meer samen. En hoe je de transitie maakt naar B2B2C is aan de orde van de dag (OGZ Webwinkel Vakdagen). Let er dus op dat je webshop in staat is en blijft om meerdere typen klanten te bedienen.

“In B2C heeft digital commerce al een hoge vlucht genomen, maar ook in B2B is de impact van e-commerce enorm, zowel qua effect op de hele waardeketen als in omvang.”
Mascha Tamarinof, Twinkle Magazine

Een webshop die future proof is

Als groothandel of retailer wil je een webshop die future proof is en meegaat bij groei. Verwachtingen van B2B klanten groeien immers ook. 6 niet te vergeten B2B webshop factoren zijn dus:

De Logic4 Commerce Suite bestaat uit ERP en Webshop software geschikt voor B2B én B2C. Het alles-in-één systeem beschikt over meer dan 500 functies. Deze geven inzicht in terugkerende processen van elk handelsbedrijf. Denk bijvoorbeeld aan voorraadbeheer (via barcodescanning). Denk aan logistieke processen en routeplanning. Uiteraard komt ook verkoop, CRM en boekhouding aan bod. Hoe compleet het systeem is ervaar je zelf via de persoonlijke demo.

Persoonlijke demo      Meer informatie

Gerelateerde blogs
20
nov
Nieuwe whitepaper: Groothandel webshops
13
nov
Barcode scanners in het magazijn: hoe en wat?
29
okt
Slim inkopen en voorraadoptimalisatie
16
okt
E commerce logistiek en het omgaan met 5 logistieke trends
11
okt
3 handvatten bij het kiezen van een PIM systeem
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Volop klantplezier in je B2B webshop?

B2B klanten eisen steeds meer. Vertel ons over hun verwachtingen. We tonen je graag functies waarmee je als handelsbedrijf vele B2B én B2C klanten blij maakt.

Zoek door onze site