Is sneller altijd beter?
Ontdek hoe je het perfecte evenwicht vindt tussen snelheid, een mooie webshop en uitgebreide functionaliteit.
Is sneller altijd beter?

7 tips om jouw webshop sneller te maken

Eerder kon je lezen waarom een snelle webshop belangrijk is en hoe je de website laadtijd meet. In dit blog gaan we in op de factoren die invloed hebben op jouw webshop performance. Voordat we 7 praktische tips geven die jouw B2B of B2C webshop sneller maken, eerst een korte opsomming van de belangrijkste punten uit het vorige blog.

Terugblik: Korte laadtijd, groot effect
De laadtijd van jouw webshop heeft invloed op SEO en SEA, bounce, pagina’s per sessie en conversie. Slechts 10% van alle websites valt volgens Google in de categorie ‘Snel’. Belangrijk bij webshop snelheid:

> Ken het onderscheid tussen meetpunten;
> Test verschillende pagina’s;
> Vergelijk altijd binnen jouw sector;
> Per individu kan de score verschillen;
> Metingen zijn altijd een momentopname;
> Staar je niet blind op een hoge score.

Alles over website laadtijd meten >

7 factoren die een webshop sneller maken

Voor een deel is het webshop platform dat je gebruikt verantwoordelijk voor de snelheid. Toch kan een webbouwer niet in alles voorzien. Een webshop die net is opgeleverd is vaak behoorlijk snel. Pas als je na livegang zelf verder gaat met pagina’s aanmaken, afbeeldingen toevoegen, scripts installeren, etc. wordt hij trager. Als je zelf de inhoud van je webshop beheert, kun je zelf veel doen om individuele pagina’s en de hele shop snel te houden of (weer) te maken.

1. Optimaliseer alle afbeeldingen

Eén van de grootste boosdoeners van langzame websites is het formaat van de pagina’s. Ofwel het aantal MB’s dat ingeladen moet worden door de browser van de bezoeker. Teksten zijn niet heel zwaar. Media zoals afbeeldingen en video’s zijn dat wel. Afbeeldingen vormen meer dan 50% van het gewicht van een gemiddelde website. Om je gehele site speed te verbeteren moet je daarom de afbeeldingen op individuele pagina’s lichter maken. Hierbij let je op 3 zaken:

  1. Het aantal afbeeldingen
    Afbeeldingen maken je website aantrekkelijk. Die moet je dus zeker gebruiken. Maar meer is niet altijd beter. Geen enkele bezoeker bekijkt een slider met 10 banners. Toch moeten ze allemaal ingeladen worden. Maximaal 3-5 banners is daarom echt voldoende.
  2. Het type bestand
    Als bestandtype is JPG/JPEG doorgaans te verkiezen boven PNG. Het zwaardere PNG gebruik je alleen als de afbeelding een transparante achtergrond moet behouden. Heeft de afbeelding zelf een achtergrond, of is een witte achtergrond prima, dan gebruik je het lichtere JPEG.
  3. De bestandsgrootte en resolutie
    Is de originele afbeelding veel groter (in pixels) dan hij op de website getoond wordt? Verklein de afbeelding dan vóórdat je hem uploadt. Let ook op de resolutie; computerschermen hebben 72 pixels per inch (ppi). Een resolutie van 300ppi/dpi is nodig voor drukwerk, maar niet voor webshops. Meer uitleg >
Webshop sneller maken - zware vs. lichte afbeeldingen

Tip: Geef alle afbeeldingen een unieke en zinvolle alt-tekst. Dit helpt niet om je webshop sneller te maken, maar wel om beter gevonden te worden in Google.

Het webshop CMS van Logic4 heeft ingebouwde compressie, waardoor afbeeldingen van artikelen en merken automatisch verkleind worden. Andere afbeeldingen kun je zelf comprimeren via tools zoals TinyJPG.com.

2. Beperk het aantal plug-ins

Sommige webshop platformen zoals Magento en WooCommerce staan erom bekend dat er ontelbaar veel uitbreidingen mogelijk zijn door middel van plug-ins. Een ander menu, actielabels, filtering, formulieren, je kunt het zo gek niet bedenken of er is een extensie voor. Deze externe uitbreidingen worden gemaakt door uiteenlopende partijen, zijn niet altijd goed getest en worden niet standaard geüpdatet. Hoe meer plug-ins je installeert, hoe langzamer de webshop wordt en hoe groter de kans op conflicten. De oplossing? Goed kijken welke plug-ins je écht nodig hebt en soortgelijke plug-ins vergelijken. Of kiezen voor een webshop platform waarbij de gewenste opties standaard zijn inbegrepen.


Whitepaper Magento 2 ja of nee

Magento 2, ja of nee?

Magento 1 support stopt definitief in juni 2020. Is overstappen naar Magento 2 vanzelfsprekend? Of biedt een platform zoals Logic4 betere groeikansen voor jouw bedrijf?

Ontvang whitepaper >


3. Zorg voor snelle scripts

Webshops zijn geen statische pagina’s. De informatie op het scherm wordt grotendeels dynamisch ingeladen op basis van wat de bezoeker doet. Denk aan filtering van artikelen of het winkelmandje. Daarvoor wordt o.a. PHP en Javascript gebruikt. Sommige scripts zijn noodzakelijk om jouw webshop goed te laten draaien, andere worden ingeladen vanuit externe bronnen. Denk aan interactieve Google Maps op de contactpagina, widgets met klantbeoordelingen, een chatvenster, of tracking pixels voor Google Analytics, Tag Manager, Facebook en HotJar. Als zo’n extern script langzaam laadt, dan wordt jouw website ook langzaam.

Vragen die je moet stellen om je webshop te versnellen:

  1. Zijn alle scripts echt nodig?
  2. Moeten de scripts op alle pagina’s staan?
  3. Wanneer worden de scripts geladen?
  4. Is er een lichter alternatief?

Elk script van een derde partij voegt gemiddeld 34,1 milliseconden toe aan de laadtijd van jouw webshop.
Backlinko.com


Zo weinig mogelijk scripts is het beste voor de snelheid van je website. Draait de Facebook pixel, maar doe je niks met remarketing? Verwijder hem dan. Bied je online chat, maar gebruikt niemand het? Weg ermee. De routekaart zet je niet in de footer op alle pagina’s, maar alleen op de contactpagina. Bij de instellingen van sommige pixels kun je aangeven hoe deze geladen moet worden. In Google Tag Manager stel je bijvoorbeeld in dat niet-essentiële tags geladen worden op DOM ready of Window loaded in plaats van Page view. Zo worden eerst de visuele elementen ingeladen en ervaart de bezoeker een kortere wachttijd. Overweeg ten slotte om de widget met reviews te vervangen door een statische afbeelding van je klantscore die je af en toe ververst. Hetzelfde geldt voor social media buttons. Een icoontje met een link erachter is net zo duidelijk en lichter dan een script.

4. Schakel browser caching in

Bezoekt iemand voor het eerst jouw webshop, dan moet zijn browser alle informatie ophalen van de server. Bij een volgend bezoek laadt de pagina een stuk sneller, omdat allerlei informatie al lokaal is opgeslagen in de cache van de browser. De server waarop jouw webshop staat geeft aan de browser door welke bestanden er sinds het vorige bezoek hetzelfde zijn gebleven en welke zijn gewijzigd. Dit gebeurt middels het .htaccess bestand en het IP-adres van de bezoeker. Webshop caching gebeurt dus van twee kanten: de kant van de bezoeker en de kant van de webshop. Staat caching nog niet aan, dan kun je jouw webshop sneller maken door dit aan te (laten) zetten.

Bij Logic4 webshops staat caching standaard ingeschakeld. Dat is ook de reden waarom een resetcache nodig is bij sommige wijzigingen. Gebruik je een ander webshop platform, vraag dan bij je aanbieder na hoe zij caching geregeld hebben.

5. Pas device-specifiek laden en lazy loading toe

Smartphones waren eerder geschikt voor uitgebreid surfen en shoppen dan webshops aankonden. Met gevolg dat veel websites op mobiele telefoons erg traag laden; gemiddeld zelfs 27,3 seconden tot een volledig geladen pagina (Backlinko). Dit los je op door sommige website elementen uit te schakelen voor mobiele weergave. Op mobiel laat je bijvoorbeeld slechts één banner van een kleiner formaat zien in plaats van drie volledige. De andere twee banners hoeven dan niet ingeladen te worden. Jouw webshop software moet ervoor zorgen dat alleen de content geladen wordt die past bij het apparaat van de gebruiker. Dit heet device-specifiek laden. De pagina wordt zo lichter en overzichtelijker.

Lazy loading heeft te maken met de termen ‘boven de vouw’ en ‘onder de vouw’. Boven de vouw staat alles wat je op je scherm ziet zonder dat je naar beneden hebt gescrold. Dat moet als eerste geladen worden. De rest volgt later. Lazy loading zorgt ervoor dat het laden in delen gebeurt, in plaats van alles tegelijk. Google Chrome versie 76 en nieuwer past automatisch lazy loading toe. Het is ook mogelijk om lazy loading te forceren door het attribuut loading=“lazy” toe te voegen aan individuele elementen. Makkelijker is het als je webshop platform een instelling heeft voor lazy loading. Dan wordt jouw webshop sneller geladen in alle browsers.

Webshop sneller maken door lazy loading

Logic4 webshops ondersteunen devicespecifiek laden en lazy loading. Lees voor meer informatie dit artikel >

6. Houd CSS en Javascript bestanden schoon

Website elementen krijgen hun positie door HTML. CSS zorgt dat ze er goed uitzien. En met Javascript gebeurt er iets als je ergens op klikt. Al die zorgvuldig geschreven regels code bevatten de informatie die een webshop nodig heeft om goed te werken. In verhouding met andere elementen, zoals afbeeldingen en externe scripts, vragen de CSS en Javascript bestanden niet zoveel laadtijd. Toch is het handig dat jouw webshop bouwer deze bestanden zo klein mogelijk houdt. En dat je zelf de hoeveelheid inline styling beperkt. Alle beetjes helpen.

Logic4 doet een aantal dingen om CSS en Javascript bestanden klein te houden, waaronder het comprimeren van de bestanden zodat er geen witruimte meer in staat.

7. Wees voorbereid op piekbelasting

Veel bezoekers tegelijkertijd op jouw webshop betekent veel ‘verzoeken’ aan de server. Wordt de bandbreedte volledig gebruikt, dan moeten nieuwe bezoekers achterin de rij aansluiten. Zij ervaren de webshop als langzaam. Dit ondervonden ook enkele grote Nederlandse webshops tijdens Black Friday. Om overbelasting te voorkomen kun je de volgende dingen doen:

  1. Verspreid (marketing)acties die voor veel verkeer zorgen
    Probeer klanten op minder drukke momenten naar jouw webshop te trekken door de actie te verlengen (bijv. Black Friday week i.p.v. dag), of extra korting te geven op rustige momenten (bijv. tussen 5 en 7 uur ’s ochtends). Ook kun je nieuwsbrieven en actiemails verdeeld over een of meerdere dagen verzenden in plaats van naar (tien)duizenden ontvangers tegelijkertijd.
  2. Plan overige verzoeken aan de server slim in
    Niet alleen bezoekers vragen serverkracht. Ook (data)feeds die automatisch ververst worden. Als je hiervan meerdere hebt draaien, laat ze dan ’s nachts verversen met bijvoorbeeld steeds een uur ruimte ertussen.
  1. Schaal op naar een dedicated server
    De meeste webshops draaien op een gedeelde server, omdat dit voordelig is en voldoende ruimte biedt. Wil je dat verzoeken van andere webshops aan de server geen invloed hebben op jouw shop? Dan is een duurdere dedicated server een optie. Met een eigen server moet je alsnog extreme piekmomenten door bezoekers of andere verzoeken proberen te voorkomen.
  2. Reserveer extra bandbreedte bij verwachte pieken
    Weet je vooraf dat er veel bezoekers op jouw webshop gaan komen? Geef dit aan bij je webshop (hosting) partner. Dan kunnen zij op tijd extra bandbreedte voor je inzetten, eenmalig of langer bij bijvoorbeeld seizoenpieken.

Webshop sneller maken - toggles mooi veel functies snel

Webshop sneller maken ten koste waarvan?

Een supersnelle webshop die ook nog mooi is, goed gevuld, gebruiksvriendelijk én met gave functionaliteit, is een illusie. Zie het als een weegschaal: hoe complexer je webshop, hoe langzamer. Hoe minder hippe effecten en scripts, hoe sneller. De uitdaging is om het perfecte evenwicht tussen die factoren te vinden. Een webshop bouwer kan een platform maken dat in de basis snel is, maar kan niet voorkomen dat toeters en bellen de shop langzamer maken. Denk bij elke toevoeging aan jouw webshop na of er misschien een lichter alternatief is en of het de daling in snelheid waard is. Win bij vragen advies in bij je webshop bouwer of marketingbureau.


Logic4 webshop & bedrijfssoftware

Met het alles-in-één systeem van Logic4 maak je het jezelf en je klanten gemakkelijker. Eén of meerdere webshops, productinformatie, orders, voorraad, inkoop, facturatie en meer zitten in één pakket. Dat betekent nooit meer gegevens overtypen en nooit meer zoeken naar orders. Alle slimme functies werken samen om het groothandels en retailers gemakkelijk te maken.

Bekijk 500+ functies >
Gerelateerde blogs
24
mrt
Corona & E-commerce: Tips voor handelsbedrijven
20
mrt
Eigen webshop en Amazon combineren – do’s en don’ts
28
feb
6 voordelen van software in de meubelbranche
17
feb
Checklist omnichannel succes in 6 stappen [infographic]
13
jan
Nieuwe whitepaper: 12 geheimen achter multishop
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Verder in deze blogserie:
Sneller naar online resultaat

Heb je een Logic4 webshop en wil je advies over hoe je deze sneller kunt maken? Onze marketing experts helpen je hier graag bij. Vraag een offerte aan voor een marketingpakket waarmee we samen jouw doelen gaan behalen. Heb je nog geen Logic4 webshop & bedrijfssoftware? Dan laten we je graag eens zien wat de mogelijkheden zijn voor jouw handelsbedrijf.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site