Volop acties
Hoe je acties als Black Friday en Cyber Monday nadrukkelijk promoot in de webshop.
Volop acties

6 tips om je Black Friday webshop actie te versterken

Black Friday is voor webshops niet zomaar een dag. Na Cyber Monday is het de een na grootste verkoopdag ooit in de VS. Vorig jaar met maar liefst $7,4 biljoen aan online verkopen. Bij ons in Nederland is Black Friday het meest populair. En dat het al jaren niet meer is weg te denken blijkt wel uit de 3,6 miljoen iDeal betalingen in 2018. Kortom Black Friday is hot & happening, zeker bij detailhandels. Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 27 november en is het Cyber Monday op maandag 30 november.

“Je kan niet meer om Black Friday heen, sterker nog: Je moet hier slim op inspringen om veel omzet mee te pakken…”
Webwinkelsucces.nl

Dit blog geeft je 6 Black Friday webshop tips. De tips helpen je om als handelsbedrijf acties nog sterker in te zetten. De 6 tips zijn:

  • 1. Begin op tijd de Black Friday voorbereiding
  • 2. Werk met actielabels
  • 3. Zet hoge kortingspercentages in
  • 4. Trek aandacht met banners
  • 5. Betrek de homepage bij de actie
  • 6. Denk na over een landingspagina

Is Black Friday voor elke webshop interessant?

Of Black Friday voor elke webshop relevant is, daar wisselen de meningen over. Dit blog is niet geschreven om jou te overtuigen van Black Friday. Wel geeft het tips over hoe je slim acties inzet in met een Logic4 webshop. Evenals wat belangrijk is wanneer je mee gaat doen aan een actie zoals Black Friday.

“Go big or go home is van toepassing. Met zoveel buzz en zoveel mensen die strijden om aandacht, ga je all-in of doe je het niet. Wat je ook kiest, het is beiden prima. Richt je op het een of het ander en herken wat het beste bij je bedrijfsmodel past.”
Matt Wilson, Under30CEO

Tip 1 Begin op tijd de Black Friday voorbereiding

Webshops die met Black Friday acties meedoen beginnen op tijd met voorbereiden. Een goede voorbereiding is immers het halve werk. Zorg ervoor dat je kortingsplan op tijd gereed is, de spectaculaire actie is bedacht en de klantenservice weet hoe zij efficiënt kunnen handelen, ook bij extreme drukte. Op voorhand is lastig in te schatten wat de Black Friday actie gaat opleveren. Tegelijkertijd is het jammer wanneer kansen blijven liggen door een slechte voorbereiding. Oftewel begin op tijd, minstens een maand van tevoren. Wat de verwachtingen zijn bij Black Friday dit jaar? Overheidsmaatregelen en social distancing regels zorgen misschien voor nog meer aankopen via online dan voorheen. De specialisten van feed management tool Channable schreven er de whitepaper Black Friday 2020 over.

Tip 2 Werk met actielabels

Actielabels grijpen aandacht en zijn een krachtige manier om Black Friday in je webshop te promoten. Met Logic4 software kan je er op meerdere manieren gebruik van maken. Zo zijn er de reguliere actielabels waarbij je zelf de tekst ingeeft die past bij jouw Black Friday campagne. Een simpel voorbeeld is ‘BLACK FRIDAY SALE’. Hierbij kan een tijdspad worden aangegeven voor de periode waarin de labels actief dienen te zijn. De labels zijn er in verschillende kleuren.

Naast de reguliere actielabels zijn er ook verkapte actielabel teksten. Deze maken het mogelijk om kortingspercentages terug te laten komen. Door middel van waarden als ‘label-15’ of ‘label-50’ geef je percentages als -15% dan wel -50% mee. Een voorbeeld hiervan zijn de ‘price tags’ die regelmatig voorbij komen in de Supspace webshop.

Voorbeeld van hoe actielabels met geldigheidsduur worden ingesteld in Logic4
black-friday-webshop-02

Tip 3 Zet hoge kortingspercentages in

Een specifieke Black Friday tip is het inzetten van hoge kortingspercentages. Black Friday staat bekend om hoge kortingen bij populaire artikelen. Overweeg je om een Black Friday actie te gaan houden, zorg dan voor spektakel in jouw webshop. Denk aan kortingspercentages van 30% of hoger bij artikelen die jouw doelgroep aanspreken. Black Friday gaat verder dan veel omzet behalen op die ene dag zelf. Net zo goed vergroot je met de actie de klantloyaliteit en trek je nieuwe webshop bezoekers aan. Er zijn dus meer doelen om je op te richten bij Black Friday.

Lage kortingen op impopulaire artikelen doen meer kwaad dan goed. Wanneer je dit voor ogen hebt, dan is er een groot risico op reputatieschade. In dat geval kan je beter helemaal geen actie gaan houden. Wel kan je binnen een grote Black Friday actie ook de minder populaire artikelen meenemen. Zolang deze eveneens met hoge kortingen worden aangeboden. Het is een slimme manier om van overtollige voorraad af te kunnen komen.

Voorbeelden van actielabels en kortingspercentages in Logic4 webshops
black-friday-webshop-04

 


black-friday-webshop-05Alles in één systeem, kan dat echt?

Vertraging ligt op de loer bij een wirwar aan systemen en koppelingen. Wat de voor- en nadelen zijn van acties in alles in één systeem? Download de gratis whitepaper.

Ontvang whitepaper


Tip 4 Trek aandacht met banners

Of je nou een Black Friday campagne wilt starten of een andere actie, banners grijpen altijd de aandacht. Met een Logic4 webshop is het mogelijk om banners en teksten te vertonen bovenaan categorie- en artikelgroeppagina’s. Ook kan hierbij aan zoekmachine optimalisatie worden gewerkt. Enerzijds door keywords als alt-tekst omschrijvingen toe te voegen aan banners, anderzijds door er met tekst slim en strategisch op in te spelen. Waar bij Black Friday SEO misschien niet het belangrijkste aandachtspunt is, vind je dit wellicht toch handig om te weten.

De opmaak van deze banners en teksten heb je zelf in de hand. Zo kan je onder meer kiezen voor een banner die de halve pagina bestrijkt met tekst ernaast of een banner die hele pagina bestrijkt met tekst eronder. Van eerstgenoemde tonen we je een fictief voorbeeld, laatstgenoemde zie je terug op ventilatieland.nl/badkamerventilator.

Fictief voorbeeld extra banner en tekst in Logic4 webshops
black-friday-webshop-05

“We hebben 10 partijen langs laten komen, maar niks paste echt. Met Logic4 was er meteen een match.”Suzanne Smal, eigenaar Biocare

Tip 5 Betrek de homepage bij de actie

De homepage trekt normaal gesproken het meeste verkeer. Door op de homepage te verwijzen naar een actie vergroot je het bereik. Let er op dat de verwijzing ook zichtbaar is op mobiel. Betrek een couponcode voor kortingen indien gewenst.

Fictief voorbeeld homepage banner in Logic4 webshops
black-friday-webshop-06

Tip 6 Denk na over een landingspagina

Black Friday marketing en communicatie is er in vele vormen. Stel jezelf altijd de vraag: “Welke middelen zijn beschikbaar voor de actie?” Denk vervolgens goed na over hoe de campagne eruit moet gaan zien en stel doelen met KPI’s op. Zo kan je scherp resultaten gaan meten en later het succes van de campagne bepalen. Een nieuwe landingspagina is zeker het overwegen waard. Een aparte pagina geeft je volop vrijheid en ruimte om acties sterk naar voren te brengen. Op biocareonline.nl/inikaorganic vind je een sterk voorbeeld, ook al is deze niet gericht op Black Friday.

“Een goede actie is het halve werk, echter is de presentatie ook erg bepalend! Zorg voor goede visuals voor zowel op de webshop als voor de campagnes. Ook een Black Friday landingspagina is geen overbodige luxe.”
R. Blokland & T. Freriks, Twinkle

Acties uitrollen met alles-in-één webshop & ERP

Steeds meer retailers en groothandels spelen in op Black Friday. Maak je nog geen gebruik van Logic4, vraag dan een gratis demo aan. Ontdek de vele mogelijkheden die de alles-in-één webshop & ERP software van Logic4 je biedt bij acties. Ben je als Logic4 gebruiker geïnteresseerd in extra ondersteuning, stuur dan accountmanager Gert-Jan een e-mail. Hij helpt je graag verder wanneer je voor acties als Black Friday op zoek bent naar hulp. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerp van nieuwe banners, de creatie van CMS items, subtiele aanpassingen van een logo en/of de opmaak van een geheel nieuwe landingspagina. Onze Servicedesk staat natuurlijk paraat bij algemene vragen.

Persoonlijke demo      Extra ondersteuning

Gerelateerde blogs
12
nov
Een feestdagenseizoen als nooit tevoren…
18
sep
Website migreren? 30 zaken die je niet wilt vergeten
7
aug
Een maatwerk webshop of SaaS CMS?
15
jul
Stop de verwarring: Onsite search en SEO zijn niet hetzelfde
1
jul
ERP voor groothandel, welk systeem kies je?
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Op naar de piek

Succesvolle acties als Black Friday zorgen voor een piek in orders. Alles-in-één webshop & ERP helpt enorm bij het zorgeloos verwerken van veel orders. Deel jouw situatie en we vertellen je graag hoe Logic4 je kan ondersteunen.

Link gekopieerd naar klembord
Zoek door onze site