E-commerce & logistiek
Omgaan met 5 logistieke trends. De uitdagingen van vandaag én morgen!
E-commerce & logistiek

E commerce logistiek en het omgaan met 5 logistieke trends

E commerce logistiek of e logistics mag je nooit onderschatten. 50% van de installatiebedrijven doet namelijk hun groothandelaankopen online (Installatie.nl). Hiernaast denkt 46% van de detailhandel ondernemers meer om te zetten in 2018 dan in 2017 (De Nationale Franchise Gids). Wil je als handelsbedrijf slagen dan is een soepele afhandeling van orders cruciaal. Hoe aantrekkelijk je productprijzen en uitingen ook zijn, zodra je logistiek de zaak niet op orde hebt doet dit afbreuk aan je reputatie. Bij webshop logistiek spelen veel zaken een rol. In dit blog lees je hoe je slimmer omgaat met 5 logistieke trends en uitdagingen.

5 trends bij e commerce logistiek:

  • Efficiënt orderpicken, robots & apps
  • Meer kleine orders en meer retouren
  • Groeiende assortimenten en procesoptimalisatie
  • Flexibele bezorgopties
  • Duurzaam verpakken en verzenden

1. Efficiënt orderpicken, robots & apps

Bij e commerce logistiek is efficiënt orders picken uitdagend. Enkele methoden zijn:

  1. Piece picking: Alles voor één order door één picker;
  2. Zone picking: Op eigen zones voor grote orders door meerdere pickers;
  3. Batch picking: Voor meerdere orders bij één logische route door één picker;
  4. Wave picking: Voor meerdere orders gebaseerd op bepaalde tijd, prioriteit, capaciteit en/of vervoerder.

De tussenkomst van robots is voor veel bedrijven nog iets van morgen. Maar of je nou met of zonder robots werkt, het vastleggen van pickmomenten blijft cruciaal. Door barcodes, QR-codes, batch- en/of serienummers te scannen worden pickfouten voorkomen. Vandaag de dag veroveren mobile apps hierbij een vaste positie. En is voicepicking in opkomst (Logistiekprofs.nl).

webshop-logistiek-02

“60% van de ondernemers verwacht voordeel te halen uit efficiënter werken, en gegeven de aanhoudende prijsdruk zetten veel van hen hierop in.”
(Bas Dijkhuizen, Logistiek.nl)

Apps & scanners

Logic4 software helpt om webwinkel logistiek aan te pakken. Zo heb je de mogelijkheid om bestellingen uit te leveren met een handscanner. Verder bestaan er apps voor voorraadcontrole, voorraadverplaatsing, pickbonnen scannen, inkoopleveringen, inkooporders en verkooporders. De software werkt samen met de Datalogic DL Axist. Ondersteuning voor de Newland MT90 en Zebra Symbol LS2208 volgt snel.

“Geld om te investeren in ICT is vaak wel in het budget opgenomen, maar specifiek voor vernieuwing in de supply chain meestal niet. Terwijl daar voor bedrijven vaak de meeste winst valt te halen.”
(Paul Lankhout, Logistiek.nl)

2. Meer kleine orders en meer retouren

67% van de shoppers bekijkt het retourbeleid van een retailer voor aankoop (UPS Pulse of the Online Shopper). Bij webshop logistiek zijn meer kleine orders en meer retouren aanhoudende trends. Het (mobiele) bestelgemak van nu versterkt dit alleen maar. Zo wordt bij detailhandels én groothandels steeds vaker sneller en apart besteld. Onderschat daarom retouren en beleid hierover niet. Het ontbreken van informatie over retouren is een pijnpunt bij veel boekhoudsystemen. Zeker wanneer deze eenzijdig aan het (andere) webshop systeem is gekoppeld. Bij Logic4 is het anders. De (retour)orders, boekhouding en de webshop zitten in één systeem, waardoor je altijd en overal alle informatie inzichtelijk hebt. Met order management ga je uiterst efficiënt met (retour)orders om. Of je nou tien, honderd of duizenden orders binnen krijgt, groot of klein.

3. Groeiende assortimenten en procesoptimalisatie

Assortimenten groeien evenals verkoopkanalen. Het aantal voorraadbeslissingen dat retailers moeten nemen stijgt (Marcel te Lindert, Retailtrends.nl). Procesoptimalisatie staat hierbij op plaats 1 als inkooptrend van 2018 (Nevi.nl). Bij webshop logistiek helpt Product Informatie Management (PIM) om het overzicht te behouden. Ook draagt het bij aan productinformatie verrijken, wat weer een sterke stimulans is om meer websiteverkeer te trekken. Hiernaast wordt procesoptimalisatie bereikt via doordacht inkopen. Dit kan met behulp van geautomatiseerde besteladviezen wanneer een artikel een minimale waarde heeft bereikt. Een compleet geautomatiseerd inkoopproces is de overtreffende trap. Met automatisering houd je jouw klanten beter op de hoogte van belangrijke informatie. Denk bijvoorbeeld aan verwachte leverdata.

4. Flexibele bezorgopties

“Een aanzienlijke meerderheid van e-shoppers vindt bezorging op de volgende dag, real-time tracking en de optie om de bezorging uit te stellen of te verplaatsen een reden om sneller voor een bepaalde retailer te kiezen.” (Peter de Weerd, Logistiek.nl). E commerce logistiek hangt nauw samen met bezorgmethoden. Als handelsbedrijf heb je de keuze om eigen vervoer te verzorgen, bezorging uit te besteden aan logistieke dienstverleners of beiden. Door flexibiliteit te bieden vergroot je de kans dat klanten terugkeren. Bovendien is het behouden van klanten veelal goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten. Daarom is het slim om bij webshop logistiek sterk rekening te houden met de bezorgopties. Let wel op dat extra services (bijv. bezorging op zondag) meestal hogere bezorgtarieven met zich meebrengen. Ga na in hoeverre jouw klanten hier wel of geen sterke behoefte aan hebben om te bepalen of de service voldoende impact heeft.

“Voorheen hadden we een website waarop slechts een aantal producten stonden. Nu hebben we ons volledige aanbod online; honderden modellen en varianten. Automatisch gevuld vanuit de backoffice!”Rob Biester, eigenaar FP Collection

5. Duurzaam verpakken en verzenden

“De meeste bedrijven richten zich op het milieuvriendelijker maken van het transport zelf en vergeten te kijken naar de verpakkingen.” (René Klis, Emerce.nl). Duurzaam verpakken en verzenden is een belangrijke logistieke trend. Door verpakkingen te optimaliseren passen er meer bestellingen in de wagen, waardoor minder ritten benodigd zijn. Minder ritten betekent minder CO₂-uitstoot. Duurzaamheid bevorderen kan via verpakkingsloos verzenden, duurzame verzendmaterialen en/of dozen op maat. De e-commerce sector streeft naar 50% minder CO₂-uitstoot in 2025. Hieraan bijdragen kan niet alleen via duurzaam verpakken, maar ook via efficiënte ritplanning. Efficiënte ritten zorgen ervoor dat je meer bestellingen kunt afleveren en tegelijkertijd rekening houdt met duurzaamheid. En met duurzaam ondernemen versterk je weer de reputatie van jouw handelsbedrijf.

Sidenote: Logic4 beschikt over Google Maps integratie en routeoptimalisatie als onderdeel van de ritplanning functie.

Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek over duurzaamheid, logistiek en de rol van consumenten hierbij in deze video

Meer lezen

Bij Logic4 houden we logistieke trends voortdurend in de gaten. Bij de doorontwikkeling van onze software geven we gehoor aan webwinkel logistiek en trends met impact voor groothandels en detailhandels. Hieronder drie artikelen die aanvullend interessant voor je kunnen zijn.

  1. ICT en logistiek – het is tijd voor rigoureuze stappen
  2. Retail: deze ontwikkelingen staan ons te wachten in 2018
  3. Betekent B2B e-commerce het einde van de groothandel?

ICT & Logistiek 2018 bezoeken?

Lees nu meer over ICT & Logistiek. Het event voor logistieke professionals van handelsbedrijven. Als Business developers zijn wij, Bjorn & Jorgos, beide dagen present en lichten je graag toe over hoe je met software je logistieke processen efficiënter inricht.

Registreer je gratis
Gerelateerde blogs
13
nov
Barcode scanners in het magazijn: hoe en wat?
29
okt
Slim inkopen en voorraadoptimalisatie
25
sep
Logic4 op ICT & Logistiek 2018
19
sep
De internationale webwinkel en CrossBorder E-commerce 2018
10
sep
Hoe omnichannel software het jou 7x makkelijker maakt
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Logistiek snel, sterk & soepel

Ervaar hoe je logistieke processen sneller, sterker & soepeler kunnen verlopen. Vraag een vrijblijvende demo aan van Logic4 bedrijfssoftware en e-commerce.

Zoek door onze site