3 Boosdoeners bij slecht voorraadbeheer

Heeft u moeite met de toenemende volumes in uw organisatie? Krijgt u te maken met een lagere klanttevredenheid? En moet u steeds vaker beslissingen nemen op basis van aannames in plaats van feiten? Dan is het tijd om uw voorraadbeheer eens goed onder de loep te nemen.

In dit blog beschrijven we de 3 belangrijkste boosdoeners bij slecht voorraadbeheer. Gebrekkig voorraadbeheer gaat hand in hand met een te ruime of te krappe veiligheidsvoorraad, te grote incourante voorraad en aanzienlijke voorraadverschillen.

Boosdoener 1: Veiligheidsvoorraad

Een ruime buffer zorgt ervoor dat u nooit klanten teleur hoeft te stellen vanwege een stock-out. Daarnaast zijn de pakketkortingen en tijdsbesparing qua administratie aantrekkelijk als u groot inkoopt. Maar een grote veiligheidsvoorraad brengt ook kosten met zich mee op het gebied van ruimte, rente en risico. Een lage veiligheidsvoorraad is echter ook niet ideaal. De kans dat u niet kunt voldoen aan de klantvraag is groter en de lege schappen in uw magazijn kosten alsnog geld.

Boosdoener 2: Incourante voorraad

Artikelen die wel op voorraad zijn, maar die weinig of helemaal niet verkopen, vormen de incourante voorraad. Incourante voorraad kan ontstaan door een slechte verkoopprognose; het verkeerd inschatten van de vraag vanuit de markt, waaronder het begin en het einde van de productlevenscyclus. Maar ook problemen bij de leverancier, wisselende levertijden en te weinig inzicht in de eigen logistieke gegevens kunnen de incourante voorraad in uw magazijn omhoog stuwen.

Boosdoener 3: Voorraadverschillen

Dit zijn verschillen tussen de voorraad die u ‘op papier’ zou moeten hebben en de daadwerkelijke voorraad die in het magazijn ligt. Voorraadverschillen kunnen veroorzaakt worden door fouten bij leveringen, pakbonnen, retouren, handmatige invoer en/of slecht gekoppelde systemen.

Verder lezen? Download de gratis whitepaper ’10 tips voor beter voorraadbeheer’

Download whitepaper

Het belang van automatisering

Loopt u tegen bovenstaande problemen aan? Dan wordt het tijd om uw voorraadbeheer beter onder controle te krijgen. Een goed ERP pakket met functies voor Warehouse Management helpt uw logistieke processen naar een hoger niveau te brengen. Lees ook de whitepaper 10 tips voor beter voorraadbeheer. Met de ERP software van Logic4 beheert u alles rondom inkoop, verkoop, voorraad, facturatie, boekhouding en meer overzichtelijk op één centrale plek. Zo werkt u sneller, gemakkelijker en efficiënter!

Meer informatie
Gerelateerde blogs
13
mrt
Nieuwe whitepaper: Magazijn op rolletjes
14
dec
Vooruit met magazijn software en magazijninrichting
13
nov
Barcode scanners in het magazijn: hoe en wat?
16
okt
E commerce logistiek en het omgaan met 5 logistieke trends
28
nov
Hoe een ERP systeem uw voorraadbeheer verbetert
Nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van ons laatste nieuws!

Zoek door onze site