Praktijkcase Telva
Deze specialist in vakkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen is de concurrentie een stap voor door de combinatie van bricks & clicks.
Praktijkcase Telva

Telva

Telva Vakkleding uit Hengelo is een gespecialiseerde leverancier van bedrijfskleding, veiligheidskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Het bedrijf bestaat al sinds 1958 en wordt sinds 2016 aangestuurd door directeur Olaf Pothoven. Naast de interne aansturing houdt hij zich bezig met de grotere klanten, inkoop en productmanagement. In deze case vertelt hij over de combinatie van online met offline en van B2B met B2C.

Branche
Groothandel
Webshop / Website
telva.nl

"Mensen moeten online het vertrouwen krijgen dat ze met een professionele organisatie te maken hebben. Daarmee onderscheiden we ons van de concurrentie."

Olaf Pothoven Directeur

‘Samen uw imago versterken’

De uitgebreide technische vakkennis en langdurige contracten met klanten is wat Telva onderscheidt van concurrenten. Olaf licht toe: “Wij willen de beste zijn, niet de grootste. Daarom praten we niet over enkel bedrijfskleding, maar juist over de versterking van het imago van bedrijven door middel van beelden, kleurcombinaties, logo’s, materialen, maatspecificaties, etc. Onze eigen DTP afdeling maakt waanzinnig mooie dingen die niemand anders bedenkt. Onze slogan is dan ook ‘Samen uw imago versterken’. Zo verandert een standaard jas, t-shirt of sweater in een prachtig of stoer kledingstuk dat ook als marketingtool kan worden ingezet. Met deze insteek hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar Porsche binnengehaald als klant. Dat is een leuk wapenfeit.”

Combinatie van bricks en clicks

De combinatie van verkopen via een fysieke showroom én via een webshop is en blijft volgens Olaf de beste manier. “Alleen clicks werkt niet, tenzij je een hele lange adem hebt en veel kennis hebt van deze specifieke automatisering. De organisatie achter de clicks bepaalt het succes. De huidige bedrijven die alleen in clicks doen, lopen nu tegen het probleem aan dat ze geen bricks hebben. Zie Coolblue, Amazon en Wehkamp die nu ook winkels zullen gaan openen. Denk ook aan de overname van Bol.com door Ahold. Consumenten willen je kunnen bezoeken. Dit geeft vertrouwen om juist bij déze partij te kopen. Als er een probleem of een dringende vraag is, willen ze iemand persoonlijk kunnen spreken, ook op locatie.”

Hoe combineer je net als Telva bricks & clicks? Hoe integreer je alle kanalen tot één klantbeleving? Deze whitepaper helpt je naar omnichannel succes!

Download nu

Bedrijfskleding verkopen via internet

Tot een aantal jaar geleden werd Telva erg traditioneel en conservatief aangestuurd. Het was een bedrijf met een vaste omzet, vaste merken en vaste leveranciers. Er werd enkel rechtstreeks aan bedrijven verkocht via traditionele kanalen – en die divisie doet het nog steeds goed. Olaf vertelt: “De basis van Telva staat. Het is een volwassen bedrijf, maar het loopt nu nog achter op internetverkopen. De hele branche is overigens erg traditioneel qua bestelwijze en hun keuze voor werkkleding. Steeds meer klanten willen online via een portal kunnen inkopen en hun kleding buiten werkuren afhalen. Er zijn maar een paar grote partijen in Nederland die online verkoop in bedrijfskleding er al bij doen. Daar is dus nog meer dan genoeg ruimte voor Telva om te groeien.”

Nieuwe webshop & software

Voordat Telva bij Logic4 terecht kwam, gebruikten ze Snelstart als administratieprogramma en was er een informatieve website waar niet direct besteld kon worden. Om de stap te kunnen maken naar B2B verkoop via een online portal, nam Telva een adviesbureau in de hand om de softwareselectie voor hen te doen. “De stap naar internetverkoop gaan we in 2018 zetten. Maar voordat we dit kunnen faciliteren moeten we eerst nog aan de slag om een aantal interne zaken rondom logistiek en automatisering te verbeteren. Het ERP gedeelte van de software loopt goed. Qua webshop zijn er nog een aantal punten die beter ingericht moeten worden en daarna kan de portal ook live.”

Het is de bedoeling dat de nieuwe webshop een heel andere look and feel krijgt dan de huidige website. “Het gaat erom dat mensen het vertrouwen krijgen dat ze met een professionele organisatie te maken hebben. Daarmee kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. De webshop en ERP software van Logic4 moeten zorgen voor meer efficiency, accuratere leveringen en betere mogelijkheden om alles te kunnen volgen.”

Naast B2B ook B2C benaderen

Hoe kijkt Olaf aan tegen de trend dat groothandels steeds vaker ook rechtstreeks aan consumenten gaan leveren? “Om B2C te willen bedienen moet je allereerst een sterke B2B specialist zijn die de basis vormt, met alle technische kennis over producten en collecties. Naast onze huidige B2B klanten willen we met B2C een nieuwe doelgroep bereiken. Deze doelgroep bevat ZZP’ers en de kleinere bedrijven met een paar medewerkers in bijvoorbeeld de zorg, bouw en horeca. Deze mensen zijn voor ons nu moeilijker te bereiken, omdat deze vaklieden vaak op locatie of onderweg zijn en ze hun kleding kopen bij het bezoek aan de bouwmarkt of technische groothandel. Hier hangen echter beperkte collecties en iedereen loopt vervolgens in hetzelfde type kleding zonder een echt advies.”

“De werktijden van ZZP’ers zijn variabel en zij hebben vaak geen tijd om binnen kantooruren hun spullen te passen of af te halen. Deze groep wil op een eenvoudige manier kunnen bestellen en volledig ontzorgd worden. Wij regelen de kleding met de afgesproken bedrukkingen en de bestelling wordt naar de afgesproken locatie verstuurd of kan 24 uur per dag bij ons magazijn worden afgehaald. Met de toekomstige B2C webshop willen we met Telva ook particulieren bereiken die thuis willen klussen of in de tuin werken. De combinatie van een specialist in Persoonlijke Beschermings Middelen met een makkelijk toegankelijke website met variabele verzendingen zal Telva een sterk concurrentievoordeel verschaffen.”

Meer weten over Logic4 bedrijfssoftware & e-commerce?

Heb je interesse in een vrijblijvende kennismaking, een prijsopgave of een demo van de software? Vul dan jouw gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om alle vragen te beantwoorden!

Zoek door onze site